Rakety, co změnily svět (7): Saturn V, raketa, co vozila lidi na Měsíc

22.06.2014 - Tomáš Přibyl

Když prezident Kennedy oznámil plán USA dobýt Měsíc, potřebovala NASA silný nosič, který by tento cíl dokázal splnit

Pokud nějaká raketa nemůže v našem seriálu chybět, pak je to americký obr Saturn V – raketa, jež se stala historicky nejsilnějším nosičem a byla vyrobena v patnácti exemplářích, přičemž dva nebyly nikdy použity a skončily jako muzejní exponáty. A především raketa, která umožnila lidem dobýt Měsíc.

Na výšku měřila 110,6 m včetně vynášeného nákladu a záchranné věžičky pro posádku a měla třístupňovou konstrukci. První stupeň spaloval kapalný kyslík a kerosin, druhý a třetí stupeň kapalný kyslík a vodík. Při startu vážila 3 039 t. Na nízkou oběžnou dráhu byla schopna dopravit 118 t nákladu v třístupňové verzi a 80 t ve verzi dvoustupňové.

Seriál Rakety, co změnily svět:

Od 1967 do 1973 vypustila NASA celkem třináct raket Saturn V bez toho, aby ztratila jednu jedinou. Apollo 6 a Apollo 13 měly sice poruchy motorů, palubní počítače to ale dokázaly eliminovat tím, že ostatní motory nechaly běžet déle.

Hlavní úlohou těchto raket bylo vynést kosmickou loď Apollo, která potom dopravila kosmonauty NASA na Měsíc. Tyto rakety též vynesly kosmickou stanici Skylab a byly plánovány i jako hlavní nosné rakety pro později zrušený program kosmických sond na Mars (Voyager). Tento projekt byl v roce 1976 nahrazen programem Viking.

Tajemství vesmíru 11/2012, Wikipedie