Rakety, co změnily svět (8): Silná N-1 měla Sověty dostat na Měsíc

29.06.2014 - Tomáš Přibyl

Neúspěchy rakety N-1 nasměrovaly Sověty z Měsíce na orbitu Země, kde byli až do devadesátých let úspěšnější

Byla naprosto neúspěšná: všechny čtyři pokusy o start mezi únorem 1969 a listopadem 1972 skončily havárií. Přesto – nebo právě proto – měla obrovský vliv na budoucí směřování sovětské kosmonautiky. A vlastně i na směřování kosmonautiky světové. Je dokonce možné, že kdyby byla N-1 úspěšná, dnes by nad našimi hlavami nekroužila Mezinárodní vesmírná stanice.

Šedesátá léta 20. století byla totiž ve znamení kosmických závodů mezi Spojenými státy a Sovětským svazem. A přestože měla komunistická supervelmoc impozantní nástup, USA se na ni začaly záhy dotahovat. SSSR ztratil dech i tím, že zpočátku nebral vážně americké ohlášení pilotované výpravy na Měsíc. A i když se sovětští inženýři a technici později opravdu snažili, vyvinout obří superraketu za tři roky, jak jim bylo v roce 1964 nakázáno, nebylo reálné.

Seriál Rakety, co změnily svět:

Sověti se proto rozhodli vsadit na jinou kartu: Víceméně počítali s tím, že na Měsíci budou druzí, ale chtěli tam vybudovat stálou základnu a létat na ni pravidelně a dlouhodobě. Jenže raketa N-1 byla uspěchaná, nedostatečně otestovaná a „šitá horkou jehlou“. Po jejích haváriích začalo být v SSSR jasné, že Sověti Měsíc nedobudou.

Proto bylo rozhodnuto vytvořit orbitální stanici a prohlásit cestu na Měsíc za zbytečné plýtvání časem a finančními prostředky. V programu kosmických stanic se pak Sovětský svaz našel a postupně je zlepšoval. Po prvních Saljutech následoval orbitální komplex Mir – a bez zkušeností s jeho provozem by nemohla vzniknout právě ISS. Alespoň ne v podobě, jak ji známe dnes.

Tajemství vesmíru 11/2012