Rakety, co změnily svět (9): Falcon, první soukromý vesmírný nosič

07.07.2014 - Tomáš Přibyl

Vývoj rakety Falcon 9 přišel na 300 milionů dolarů. NASA připustila, že kdyby ji vyvíjela „tradičním způsobem“, musela by investovat dvanáctkrát více

Miliardář Elon Musk je úspěšný muž a technologický vizionář. Kromě jiného chtěl s týmem svých spolupracovníků vytvořit automatického robota, kterého by následně vyslal na planetu Mars. Do projektu byl připraven vložit dvacet milionů dolarů.

Jenže pak zjistil, že jen nákup nosné rakety by jej vyšel přinejmenším na desetinásobek této částky. Proto raději odložil projekt svého robota k ledu a vytvořil firmu SpaceX, která si dala za cíl radikálně snížit cenu za dopravu nákladů do vesmíru.

Nejprve vyvinula raketu Falcon 1, která však úspěšně startovala až napočtvrté. Ovšem silnější Falcon 9 ze své předchůdkyně maximálně těží – ze všech dosud realizovaných startů skončily všechny úspěchem! V říjnu 2012 dokázala raketa „ustát“ dokonce i dramatické selhání jednoho z devíti motorů prvního stupně a dopravila vynášený náklad – zásobovací loď Dragon pro ISS – na stanovenou dráhu.

Seriál Rakety, co změnily svět:

Cílem společnosti SpaceX je zajistit vícenásobnou použitelnost prvního i druhého stupně svých raket: ty by pak létaly téměř jen za cenu paliva a doprava kilogramu nákladu do vesmíru by nestála desítky tisíc dolarů jako v mnoha případech dnes, ale jen desítky nebo stovky dolarů – tedy sto- až tisícinásobně méně…

Tajemství vesmíru 11/2012