Rána na rozjezd třetihor: Kráter Boltyš vznikl 650 tisíc let po Chicxulubu

Meteorit, který vytvořil kráter Boltyš na Ukrajině, podle všeho nezasáhl přímo do masového vymírání na konci křídy

27.06.2021 - Stanislav Mihulka

Zhruba před 66 miliony let narazil do Země v prostoru dnešního Yucatánu meteorit o průměru 10 až 15 kilometrů. Dopadem ukončil období druhohor a vyhloubil masivní kráter Chicxulub o velikosti asi 200 kilometrů, jehož pozůstatky jsou dodnes připomínkou nejmladšího masového vymírání v historii, v němž zmizeli neptačí dinosauři, ptakoještěři a další skupiny živočichů i rostlin, celkem asi 75 procent druhů tehdejší přírody.

Zhruba ve stejné době dopadl další, o něco menší meteorit, na území dnešní Kirovohradské oblasti na centrální Ukrajině. Vytvořil kráter Boltyš, jehož průměr činí asi 24 kilometrů. Dnes je z valné části pohřbený pod stovkami metrů mladších sedimentů. Odborníci si doposud mysleli, že Boltyš vznikl buď pár tisíc let před nebo pár tisíc let po kráteru Chicxulub. V takovém případě by se Boltyš mohl podílet na vzniku situace, která vedla k masovému vymírání.

TIP: Slavný impaktní kráter Chicxulub obývali mikrobi v podzemním ekosystému

Podle nové studie britských badatelů to tak ale nebylo. Annemarie Pickersgill a její kolegové analyzovali horniny z kráteru a také sedimenty z jezera, které se na tomto místě vytvořilo. Díky těmto analýzám se jim povedlo umístit kráter na časovou osu a vyřešit tím záhadu doby jeho vzniku. Jsou přesvědčeni, že kráter Boltyš vznikl asi 650 tisíc let po dopadu meteoritu v Chicxulubu. Podle všeho tedy nemohl přispět k masovému vymírání, které  ukončilo éru velkých dinosaurů. Mohl ale razantně zasáhnout do obnovy zdevastované přírody, která v té době pravděpodobně probíhala na mnoha místech planety.