Řasy proti rakovině: Geneticky upravené rozsivky zabíjejí nádorové buňky

15.11.2015 - Stanislav Mihulka

Křemíkové schránky rozsivek se hodí na přepravu léků pro chemoterapii

Rozsivky jsou řasy s krásnými schránkami tvořenými křemíkem. Kromě estetického zážitku nám mohou pomoct v boji proti rakovině.

Křemíkové schránky jsou velmi odolné a přitom je nejsou pro lidské tělo toxické. Nedávno si s nimi pohráli nanoinženýři a vytvořili z nich důmyslné transportéry léků pro cílenou chemoterapii.

Nejprve na povrch soudečkovitých schránek rozsivek Thalassiosira pseudonana navázali protilátky, které dovedou vyhledat a navázat se na buňky určitých nádorů. Pak rozsivky naplnili léky pro chemoterapii a vyzkoušeli je na buňkách v kultuře i na živých myší.

V obou případech se geneticky vylepšené rozsivky skvěle osvědčily a jako nastražené miny pozabíjely významnou část nádorových buněk. Zdravé buňky přitom ponechali netknuté.

IFL Science, Nature Communications