Rekordman Scott Kelly: Americký astronaut strávil ve vesmíru již 386 dnů

19.10.2015 - Martin Reichman

Více než rok čistého času již strávil astronaut Scott Kelly ve vesmíru. Překonal tak dosavadní rekord svého amerického kolegy

Americký astronaut Scott Kelly strávil k dnešnímu dni ve vesmíru již 386 dnů. Překonal tak dosavadní rekord svého kolegy Mika Finckeho (382 dnů) a stal se tak největším americkým vesmírným cestovatelem.

TIP: Nejdelší, nejkratší, nejnebezpečnější: Rekordní výstupy do otevřeného vesmíru

Scott Kelly, se spolu se svým kolegou Michailem Kornijenkem, účastní experimentální prodloužené mise na Mezinárodní vesmírné stanici, v rámci které NASA zkoumá dopady dlouhodobého pobytu v prostředí se sníženou gravitací na lidský organismus. Oba astronauti jsou již za polovinou své mise, která má trvat jeden rok. Návrat obou astronautů je naplánován na 3. března 2016 a Kelly by měl mít v tento den „nalétáno“ 522 dnů.

Pokud se nestane něco neočekávaného, čeká Kellyho další milník již příští týden. 26. října překoná dosavadní zápis Michaela Lopez-Alegrii v délece pobytu ve vesmíru na jeden zátah. Aktuální Alegriův rekord čítá 215 dnů. Vůbec nejdelším pobytem ve vesmíru na jeden zátah se ale pyšní ruský astronaut Valerij Poljakov, který v letech 1994 až 1995 strávil na stanici Mir bez přerušení 437 dní a 18 hodin

Ani prodloužená roční mise Scotta Kellyho ale nemůže ohrozit absolutního rekordmana v délce pobytu ve vesmíru. Tím je ruský astronaut Gennadij Padalka s 879 dny strávenými mimo naši planetu.