Rentgenová observatoř Chandra

11.03.2014 - redakce 100+1

<p>Chandra sleduje vesmír v oblasti rentgenového záření</p>

Chandra sleduje vesmír v oblasti rentgenového záření

Astronomická družice Chandra byla na oběžnou dráhu kolem Země dopravena v nákladovém prostoru raketoplánu Columbia v rámci mise STS-93. Na rozdíl od HST není uzpůsobena pro průběžné opravy, protože obíhá kolem Země po velmi vzdálené orbitě s periodou delší než šedesát hodin.

Tato třetí ze čtyř velkých kosmických observatoří NASA umožnila astronomům zatím nejpodrobnější pohled do vesmíru v oblasti rentgenového záření. Observatoř slouží k pozorování jak blízkých komet, tak například vzdálených černých děr.

Kromě jiného získala Chandra přesvědčivé důkazy, které podporují teorii existence neviditelné látky, tzv. skryté hmoty. Ta tvoří podle předpokladu astronomů zhruba jednu čtvrtinu celkové hmoty vesmíru. Vědci rovněž využili observatoř ke studiu temné energie – exotické síly způsobující zvyšování rychlosti rozpínání vesmíru.

Chandra X-ray Observatory