Řešení pro hladový svět: Vlasatější kořeny pro lepší úrodu

19.09.2013 - Jaroslav Petr

Svět se potýká s nedostatkem potravin. Jedno z možných řešení nabízejí zemědělské plodiny s mnohem bohatším kořenovým systémem, které by byly schopné čerpat z půdy vodu a živiny s podstatně vyšší účinností

Cestu k jejich vyšlechtění otevřeli britští biologové vedení Angaharadem Jonesem z University of Bristol, kteří objevili jeden z klíčových mechanismů ovlivňujících utváření jemných vláskových kořínků rostlin.

Každý vláskový kořínek je tvořen jedinou protáhlou buňkou, jejíž délka závisí na dostatečném přílivu rostlinného hormonu auxinu. O tom, že auxiny napomáhají tvorbě kořenů, botanici věděli už dlouho. Záhadou zůstávalo, jak se hormony v rostlinném organismu dostanou na místo určení – k buňce vláskového kořínku. Angaharad Jones a jeho spolupracovníci zjistili, že auxin nevstupuje přímo do kořínku. Putuje zvláštními buňkami, které plní roli dopravního kanálku. Z něj auxin „prosakuje“ do okolí a řídí růst vláskových kořínků.

Botanici se snažili zvýšit výkonnost zemědělských plodin zmnožením vláskových kořínků. Nový objev Jonesova týmu však ukázal, že je to slepá ulička. Při zmnožení vláskových kořínků je narušena reakce rostliny na zemskou přitažlivost a správně neprobíhá ani větvení kořenů. Výkonnější zemědělské plodiny blízké budoucnosti by měly mít zhruba stejně vláskových kořínků jako ty dnešní, jejich kořínky však budou podstatně delší. Takový kořenový systém by čerpal více živin, ale neohrožoval by vývoj rostliny.

Jasněji je ve tvorbě kořenového systému rostlin i díky týmu nizozemských botaniků vedených Benem Schuresem z Utrechtské university. Ti studovali větvení kořenů rostlin a zjistili, že vznik nového kořenu nastartuje pouhé ohnutí základního kořenu. Na vnější straně „kořenové zatáčky“ stoupne koncentrace auxinu a následně tam vypučí nový kořen. Velmi podobným způsobem je řízen růst nových listů na vrcholu rostliny. Zjištění, že formování nadzemní a podzemní části rostliny se řídí v zásadě stejnými pravidly, považují nizozemští autoři studie za velké překvapení.