Řídit auto myšlenkami? Skvělá myšlenka, která se proměňuje v realitu

27.06.2014 - Jan Miklín

V Německu vyvíjejí nový systém, který by znamenal revoluci v řízení automobilů. Umožňuje totiž ovládat auto pouhou myslí. S uváděním do praxe je však spojeno několik problémů


Reklama

Původním záměrem projektu Brain Driver bylo vymyslet technologii, která by dovolila lidem s tělesným postižením pohybovat se – systém byl navržen nejen pro auta, ale také pro invalidní vozíčky. Zjednodušeně řečeno, řidiči by stačilo pomyslet si „doprava“, „doleva“ nebo „dopředu“, a vozidlo by se vydalo požadovaným směrem.

Komplikovaný systém

Brain driver sestává ze dvou částí: setu 16 senzorů upevněných na řidičově hlavě a snímajících elektrické signály zevnitř mozku, které jsou následně přenášeny do softwaru v automobilu, jenž je vyhodnotí. Elektrody vlastně nepřenášejí vlastní myšlenky, ale k nim asociované aktivity. „Trvalo mi dlouho, než jsem se naučil auto svým myšlením ovládat,“ říká zkušební řidič Henrik Matzke. „Nejprve jsem vůbec nevěděl, co mám dělat. Myslel jsem na všechno – na pláž, červené kostky, červené kruhy.“ Pak však zjistil, že když si představí krychli pohybující se dopředu, přiměje tím ke stejnému pohybu i auto.

Tým vědců ze Svobodné univerzity v Berlíně se teď pokouší celý systém zjednodušit a zlevnit, aby byl dostupný co nejvíce lidem. Poměrně komplikované ovládání „zatáčku za zatáčkou“ by mělo být v budoucnu nahrazeno zvolením cílového místa řidičem, cesta k němu by byla ponechána na samotném vozidle. Dalším problémem je vývoj algoritmů, které by nahradily člověka v okamžiku, kdy se nebude plně soustředit na řízení. Na silnicích tak auta kontrolovaná pouze myšlenkami ještě nějakou dobu potkávat nebudeme.

O podobném systému pro pilotování letadel jsme již psali

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Krom případu Kathleen Grundyové vyšetřovala policie také úmrtí 27 dalších pacientů Harolda Shipmana, z nichž někteří také „změnili“ závěť v lékařův prospěch.

Zajímavosti

Dron Zephyr S při letních testech

Věda

Azincourt: Nedisciplinovaní rytíři

Psal se rok 1415 a schylovalo se k jedné z nejdůležitějších bitev stoleté války, ke které mělo dojít u severofrancouzského Azincourtu. Anglické vojsko se tehdy vylodilo na pobřeží a čekalo na rozhodný boj. Odhadem 6 000 až 9 000 vojáků zápolilo s vyčerpáním, zato Francouzi šli do boje se vší vervou. Byla to obrovská armáda, která prý mohla čítat až 36 000 mužů. K vidění zde byla krásná brnění. Silní koně. Jedno jim ale chybělo. Disciplína.

Když boj začal, dostávali se francouzští jezdci jen těžko k nepříteli. Urozencům navíc šlo spíše o ukázku osobní statečnosti a kopyta těžkých koní se navíc nořila hluboko do bláta, které vytvořily deště z předcházející noci. Angličané měli nádavkem jednu obrovskou výhodu, a totiž dlouhé luky, i když jejich role asi nebyla tak dominantní, jak se kdysi tvrdilo. Rozhodně však dokázaly vystřelit stovky vraždících nástrojů za minutu a francouzská převaha se proto rychle zmenšovala. Země galského kohouta nakonec utržila drtivou porážku a přišla o výkvět svého rytířstva. Zatímco na anglické straně prý padlo 15 rytířů, Francouzi jich ztratili kolem 5 000. (foto: Wikimedia Commons, CC0)

Historie

Dostane-li se planetka do Kirkwoodovy mezery, vytlačí ji odtud působení gravitační síly Jupitera.

Vesmír
Revue

Puklinový kaňon nazvaný Subway (podzemka) patří k nejvyhlášenějším místům Národního parku Zion.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907