Naprogramované viry mohou vyléčit mozkové nádory

15.06.2013 - Jaroslav Petr

Nádory mozku patří k vážným onemocněním. Mnohé z nich rychle rostou a často jsou odhaleny až poté, co vážně poškodí mozkovou tkáň. Pomoci při jejich léčbě by mohly pomoci speciálně vycvičené viry

<p>Podle členů organizace RSS mají nejkvalitnější moč panenské krávy a sbírat by se měla za soumraku.</p>

Nejednou jsou mozkové nádory neoperovatelné, protože zasahují životně důležitá centra. Účinnost chirurgických zákroků snižuje i fakt, že rakovinné buňky pronikají do okolí nádoru, a nelze je při operaci beze zbytku odstranit. Úspěch často nepřináší ani ozařování, protože buňky mozkových nádorů mu dokáží vzdorovat. Při chemoterapii pronikají léky z krve do mozku jen s velkými obtížemi a i jim se nádor dokáže přizpůsobit. Navíc nemá imunitní systém v mozku pro likvidaci rakovinných buněk k dispozici všechny potřebné zbraně, mozek je z hlediska imunitní obrany chráněn jen chabě.

Velkou naději vkládají vědci do genové terapie mozkových nádorů. Vnášejí do rakovinných buněk léčebné geny a jako zdatných pomocníků k tomu využívají viry upravené metodami genového inženýrství. Do kategorie léčebných patří i virus vyvinutý týmem Anthonyho van den Pola z Yaleovy univerzity. K jeho tvorbě použili vědci „divoký“ virus vesikulární stomatitidy. Virus napadá v mozku jen nádorové buňky, zdravé nervové tkáně si nevšímá. Účinnost viru ověřil van den Pol na myších, kterým do mozku voperoval tkáň lidských nádorů. Pak vpíchl myším do ocasní žíly geneticky upravený virus a sledoval jeho osud. Virus putoval s krví až do mozku, tam se zabudovával výhradně do nádorových buněk a rychle je ničil. Průnik viru do nádorů je zřejmě posílen stavem cév, které zásobují nádor krví. Tyto cévy rostou překotně a jejich stěny nejsou tak dokonale těsné jako stěny cév zásobujících zdravou nervovou tkáň.

Další zásadní obrat slibuje nový typ genové léčby vyvinutý americkými lékaři z Cedars-Sinai Medical Center, kteří uspěli při léčbě mozkových nádorů u laboratorních potkanů jiným typem viru upraveného metodami genového inženýrství. Virus přenese do nádorových buněk v mozku dva geny a zajistí, aby se podle nich vyráběly příslušné bílkoviny. První z nich je bílkovina, která z neškodného léku vyrábí prudký toxin. Když byl potkanům podán lék, procházel většinou buněk jejich těla bez nejmenších následků. Výjimku tvořily nádorové buňky, které si osvojily gen propašovaný upraveným virem. Tyto buňky proměnily lék na toxin a samy sebe otrávily. K úklidu uhynulých buněk posloužil druhý gen, který do mozku láká buňky imunitního systému. Buňky imunitní obrany zhltly nádorovou drť a nabudily imunitní systém proti nádoru. Zároveň uváděly mozek do původního stavu. Dokazuje to fakt, že se léčeným potkanům vracel nádorem silně narušený cit pro rovnováhu. Výsledky jsou natolik slibné, že lékaři z Cedars-Sinai Medical Center plánují první klinické zkoušky na lidských pacientech.