Robotický geolog jde do akce: Americká sonda InSight hladce přistála na Marsu

27.11.2018 - Stanislav Mihulka

Přistání sondy InSight na povrchu Marsu proběhlo zcela hladce. Kde hledat tajemství úspěchu sondy?

<p>Mise InSight použila k přistání na Marsu osvědčenou technologii sondy Phoenix, která na rudé planetě dosedla v roce 2008.</p>

V pondělí 26. listopadu 2018 před devátou hodinou večer sonda InSight americké vesmírné agentury NASA úspěšně přistála na Marsu. Mise tohoto unikátního robotického geologa, který bude jako první zkoumat Mars hlouběji pod povrchem, započala 5. května letošního roku (2018), kdy se sondou odstartovala nosná raketa Atlas V ze základny Vandenberg Air Force Base v Kalifornii. Vše proběhlo podle plánu a sonda InSight přistála na povrchu Marsu v oblasti Elysium Planitia.

Přistání na rudé planetě rozhodně není rutinní záležitostí. Podstatná část misí vyslaných k přistání na Marsu skončila částečným nebo naprostým neúspěchem. Problematická je především řídká atmosféra Marsu, která příliš nepomáhá při brždění přistávající sondy. Sonda InSight měla výhodu v tom, že pro přistání na Marsu použila vyzkoušenou a osvědčenou technologii. Mechanismus přistání této sondy totiž vychází z úspěšné mise sondy Phoenix, která přistála na Marsu v roce 2008. Jak sondu Phoenix, tak i sondu InSight přitom postavila společnost Lockheed Martin Space.

Přistání mise InSight

Výhodou mise InSight bylo i to, že bylo do značné míry jedno, kde přistane. Přístroje sondy by měly získat cenné údaje prakticky kdekoliv na povrchu Marsu. Proto bylo možné místo přistání do určité míry na poslední chvíli měnit, podle konkrétních podmínek na Marsu. Inženýři navíc při konstrukci sondy počítali s tím, že na Marsu bývají monumentální prachové bouře. Týká se to i fáze přistání mise. Padák sondy byl proto konstruován tak, aby vydržel podmínky prachové bouře, což ale nakonec nebylo nutné.

TIP: Jak prozkoumat vnitřní část Marsu? NASA na planetu vyšle robotického seismologa

Robotický geolog InSight v kritických chvílích sestupu na Mars uspěl a my bychom se díky jeho výzkumu měli dozvědět spoustu zajímavých věcí o nitru kamenných planet. Data mise InSight přispějí k poznání, jak vlastně takové planety a velké měsíce, včetně Země nebo třeba Měsíce, vznikají. Porovnáním nitra Marsu s nitrem Země bychom se také měli dozvědět víc o důvodech, proč se Mars dnes tolik liší od naší planety.