Robotický pavouk: Budoucnost pro stavbu vesmírných stanic?

11.09.2013 - Michal Hron

Technologie 3D tiskáren proniká do všech oblastí života a nejinak je tomu i ve vesmíru. Bude možné využívat robotické tiskárny k výrobě kosmických zařízení přímo ve vesmíru?

Družice, kosmické stanice a další přístroje určené pro práci v kosmickém prostoru se připraví na Zemi, následně se zabalí a pošlou v raketě na požadovanou oběžnou dráhu. Maximální úspory prostoru je dosaženo tím, že antény a solární panely jsou skládací a rozloží se až po dosažení orbitu. To je samozřejmý postup. Zdá se však, že se na horizontu objevuje nová, efektivnější metoda.

Vesmírný pavouk

Americký startup Tethers Unlimited vyvíjí technologii, která by využila technologii 3D tisku pro stavbu rozsáhlejších struktur ve vesmíru. Tato technolgie spočívá v použití „tiskárny“, která přetaví materiál na libovolný požadovaný tvar. Představte si robotického pavouka, který disponuje zásobníkem materiálu a „spřádá“ konstrukci sloužící jako základ pro vesmírnou stanici. Takový robot s kompaktním blokem stavebního materiálu je mnohem snazší přepravit efektivně, než – byť složené – objemné struktury.

Projekt SpiderFab získal od amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku grant ve výši 500 000 dolarů, tedy asi deset milionů korun. Úkolem firmy je teď připravit prototyp technologie, který by byl funkční v nepřátelském prostředí vesmíru. Hotový by měl být do roku 2020.

Technologie vyvinutá firmou Tethers Unlimited má potenciál umožnit konstrukci solárních panelů a antén o ploše odpovídající fotbalovému hřišti. To může znamenat přelom ve výzkumu, zaměřeném na hledání exoplanet nebo i mimozemského života.

• Zdroj fotografií: tethers.com