Rosetta a Philae: Cíl splněn, mise pokračuje

21.11.2014 - Martin Reichman

Philae se po přistání na (zatím) neznámém místě uložila ke spánku, Rosetta dále pokračuje v průzkumu komety

Celkové náklady na 18letou misi (1996 až 2015) se vyšplhaly na 1,4 miliard eur (38,7 mld Kč), každý Evropan tak na ni přispěl přibližně 3,5 eury. Pro srovnání, 6,4 kilometru dlouhý tunelový komplex Blanka v Praze stál 42,3 mld Kč. Přestože je na bilancování ještě příliš brzy, otázka zda jde o historický úspěch, nebo naopak drahý propadák je skloňována takřka denně.

Cíl splněn, mise pokračuje

Původním plánem celé mise bylo přistání na kometě, pořízení snímků z povrchu komety a odběr a analýza vzorků. Nutno podotknout, že vše z toho Philae zvládl. Již během svého sestupu pořídila množství fotografií a vědeckých experimentů, které pokračovaly i na povrchu komety. Poslední zprávy hovoří o tom, že sonda na povrchu komety zaznamenala stopy organických molekul obsahujících uhlík. Jejich analýza zatím probíhá.

Existoval samozřejmě i optimistický scénář, který počítal s tím, že by Philae na povrchu komety 67P/Churyumov-Gerasimenko mohl vydržet až do března 2015, než se kometa přiblíží Slunci natolik, že dojde k přehřátí Philae a jejímu zničení. Tato část mise, ač zatím nepravděpodobná, vyloučená rozhodně není. Zdá se tedy, že mise Rosetty a jejího modulu Philae je nejen pro ESA obrovským úspěchem souměřitelným s přistáním Měsíci a na Marsu. Velkolepá evropská mise ale zatím zdaleka nekončí.

Příští program Philae a Rosetty

O dalším osudu Philae rozhodne až čas, zapomenout bychom ale neměli ani na sondu Rosettu. Její mise totiž také pokračuje. V nejbližších dnech Rosettu čeká úprava její oběžné trajektorie, 22. a 26. listopadu dvakrát upraví dráhu svého letu a vrátí se na úroveň zhruba 30 kilometrů nad povrch komety. Na počátku prosince se pak přesune o 10 kilometrů blíže k povrchu komety, aby pořídila další snímky povrchu komety a provedla analýzu plynu a prachu v blízkosti jádra.

Ve výšce 20 kilometrů Rosetta zůstane, dokud jí to zvyšující se aktivita jádra komety dovolí, později se opět vrátí přibližně do výšky 30 kilometrů, kde by měla zůstat až do počátku srpna příštího roku.

esa.int