Rosetta půjde do risku: Kvůli komunikaci s Philae se přiblíží se ke kometě

19.06.2015 - Martin Reichman

Sonda Rosetta upravuje svou trajektorii a sestupuje blíže ke kometě 67P. Cílem je pokus o navázání spojení s Philae

Během víkendu se nečekaně ozval vědecký modul Philae, který před sedmi měsíci na povrch komety vysadila sonda Rosetta. Dvě krátká spojení byla první od doby, kdy Philae přešla kvůli vybitým bateriím do „spánkového režimu“.

Štěstíčku naproti

Řídící centrum se nyní rozhodlo, že půjde „štěstíčku naproti“ a upraví trajektorii sondy Rosetty. Cílem je usnadnit jejich vzájemnou komunikaci. Půjde o riskantní manévr. Rosetta kvůli vzrůstající aktivitě komety 67P/Churyumov-Gerasimenko krouží ve vzdálenosti od 200 do 235 kilometrů od jádra komety. Ještě na počátku roku se přitom pohybovala o 200 kilometrů blíž.

Během prvního spojení, 13. června se Rosetta pohybovala ve vzdálenosti 200 kilometrů, o den později to bylo 206 kilometrů a signál byl slabší. Aktuálně Rosettu dělí od jádra komety 224 kilometry a signál není žádný. Nová trajektorie počítá se sestupem do výšky 180 kilometrů a změněna má být i dráha sondy tak, aby byla komunikace s Philae co nejjednodušší.

Vědci manévr považují za riskantní a přirovnávají ho k jízdě autem ve sněhové vánici. Kometa 67P se na své pouti vesmírem totiž stále přibližuje Slunci. Nejblíže mu bude v polovině srpna, kdy bude kometu od Slunce dělit přibližně 186 milionů kilometrů, tedy vzdálenost jen o málo větší, než kolik činí vzdálenost Země od Slunce.

blogs.esa.int