Potvrzeno: Ruská zásobovací loď Progress 59 shoří v atmosféře

30.04.2015 - Redakce Tajemství vesmíru

Kosmická loď Progress 59 je definitivně mimo kontrolu. Nelze ji navést k řízenému zániku a samovolně shoří v atmosféře. Podívejte se na její aktuální polohu

Včerejší nevydařená mise zásobovací lodě Progress 59 došla dnes svého rozuzlení. Po několika neúspěšných pokusech dostat loď pod kontrolu, potvrdilo ruské řídící středisko, že zásobovací loď k ISS nezamíří. Loď shoří v atmosféře Země mezi 5. až 7. květnem.

Zásobovací mise měla k ISS dopravit náklad o celkové hmotnosti 3 tisíc kilogramů. Šlo především o zásoby jídla a paliva. Přestože posádce na ISS žádné život ohrožující nebezpečí nehrozí, ztráty jsou podle NASA nevyčíslitelné. Kromě zásob měl Progess k ISS dopravit i řadu důležitých vědeckých experimentů, obleky pro astronauty a záložní zařízení pro výstup do otevřeného prostoru.

Příští let k ISS, který je naplánován na 26. květen, bude pilotovaný. Z kosmodromu Bajkonur k Mezinárodní vesmírné stanici odstartuje ruský Sojuz. Nejbližší zásobovací mise je naplánována na 19. června, kdy k ISS zamíří kosmická loď Dragon SpaceX.

NASA, Roskosmos, N2YO