Rostlinoroboti: Jak vylepšit rostliny pomocí nanotechnologií

25.03.2014 - Jan Miklín

Rostliny mají spoustu užitečných funkcí: produkují kyslík, slouží jako potrava, ukládají sluneční energii ve formě biomasy. A nyní se vědci zaměřují na způsob, jak s využitím nanotechnologií jejich výkon zlepšit

Za revoluční myšlenkou stojí tým z Massachusetts Institute of Technology pod vedením profesora Michaela Strana, který věří, že svými výzkumy zakládá nový vědecký obor: rostlinnou nanobioniku. „Potenciál rostlin ve spojení s technikou je nekonečný,“ je přesvědčen vědec.

Rostlina jako technologie

V právě představeném výzkumu se výzkumníkům podařilo pomocí uhlíkových nanotrubiček vložených do chloroplastu zvýšit získávání energie ze Slunce o 30 %. Chloroplast zajišťuje celý proces fotosyntézy, od „zachycení“ sluneční energie po její uložení ve formě cukru. Po vyjmutí z rostliny chloroplast takto funguje jen pár hodin, než jeho proteiny zničí světlo a kyslík. Cílem vědců bylo prodloužit životnost buněk tak, aby bylo možno rostliny využít k získávání energie.

„Nanotrubičky kromě prodloužení životnosti umožnily zároveň zachycení a přeměnu světla o jiných vlnových délkách, než rostlina využívá normálně,“ popisuje Michael Strano. Běžně totiž rostlina využije jen okolo 10 % sluneční energie. Implantací nanotrubiček se vědcům také podařilo přeměnit rostlinu huseníček rolní (Arabidopsis thaliana) na účinný detektor oxidu dusnatého. A v plánech jdou vědci ještě dále. „Rostliny jsou pro nás atraktivní jako technologická platforma,“ vysvětluje Michael Strano, „samy se opravují, vydrží v nejrůznějších podmínkách, získávají energii a vodu.“ Vědecký tým je přesvědčen, že s využitím nanotechnologií se jim podaří rostliny přeměnit na samostatně fungující detektory výbušnin či chemických zbraní.

• Zdroj fotografií: MIT