Jak by vypadaly rostliny ve stavu bez tíže?

10.07.2015 - redakce 100+1

Jak by vypadaly rostliny ve stavu beztíže, tedy bez gravitace?

Vědci se donedávna domnívali, že gravitace ovlivňuje u rostlin směr a způsob zakřivení kořenů. Unikátní experiment z roku 2010 na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) však prokázal, že kořeny rostlin směřují vždy přímo na opačnou stranu než stonek, a to bez ohledu na gravitaci.

K zajímavým zjištěním nepochybně patřilo, že se kořínky ve stavu beztíže také samy klikatily, což je přirozené pro pozemské kořeny prodírající se hlínou. Anna-Lisa Paulová a Robert Ferl z University of Florida porovnávali fotografie zkoumaných rostlin (konkrétně huseníku rolního) ve speciálních pěstebních boxech. Při srovnání snímků z ISS a ze Země se podařilo zjistit jen minimum rozdílů, přičemž k největším překvapením patřil asi fakt, že na rodné planetě se rostliny vyvíjely rychleji.