Rozkročený autobus: Řešení dopravních zácp?

23.09.2013 - Jan Miklín

S inovativním řešením, jak vyzrát na věčně ucpané ulice měst zaplněné kolonami aut, přišli v Číně. Na pekingské výstavě Hi-Tech Expo představili koncept autobusu, rozkročeného nad silnicí a díky tomu nezávislému na provozu pod ním


Reklama

Co s dopravními zácpami, sužujícími provoz většiny velkých měst? To je problém, nad kterým bádají tisíce inženýrů, plánovačů i radních po celém světě. Více autobusů ucpe silnice ještě více, stavba podzemního metra je drahá. Čínská firma Shenzhen Hashi Future Parking Equipment přišla s návrhem „rozkročeného“ autobusu, který by mohl situaci levně vyřešit.

Jezdící tunel

Stroj vypadá jako dvoupatrový autobus nebo vagón, stojící na vysokých nohou. Horní patro slouží cestujícím, kteří mohou nastupovat ze speciálních zastávek umístěných v jeho výšce, nebo přímo ze země pomocí schodů – konkrétní řešení záleží na investorovi. Spodní patro je prázdné a funguje jako jakýsi jezdící tunel, kterým mohou projíždět auta (v navrženém konceptu se počítá s výškou do dvou metrů). Autobus je tak nezávislý na provozu pod ním a stojící kolony jednoduše předjede. Pokud se přiblíží auto vyšší, než by mohlo pod autobusem projet, detekují jej senzory a spustí alarm. Stejně tak by měly senzory automaticky rozeznávat chodce či další překážky.

Systém jízdy může být dvojí: o něco složitějším řešením je výstavba kolejí po stranách silnice, ve kterých se autobus pohybuje – to na druhou stranu uspoří odhadem 30 % energie. Jiným je namalování dvou pruhů na krajích cesty, které slouží k řízení automatickým pilotem. Autoři předpokládají, že příprava 40 km trasy zabere jen jeden rok, což je asi třetina doby potřebné k postavení stejně dlouhého metra.

Levně a ekologicky

Futuristický autobus by měl pomoci i s bojem proti znečištění ovzduší. Poháněn je totiž elektromotorem, a počítá se z možností alespoň částečného solárního pohonu. Jak říká jeho designér Youzhou Song, „stroj nahradí zhruba čtyřicet autobusů, což znamená úsporu více jak 800 tun pohonných hmot a dvou a půl tisíce tun emisí uhlíku.“

Představená verze je široká 6 m, vysoká 4,5 m a má kapacitu asi 300 pasažérů, navržen je i delší autobus. Systém by měl být uveden do provozu v Pekingu a zájem mají i další čínská města.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia/Ferrari Press Agency/internet

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Revue

Léčba alergie na arašídy zklidňuje imunitní systém a tlumí jeho přehnané reakce.

Věda

Diskuze o zřízení univerzity na Moravě provázely nacionální třenice

Historie

Molekulární mračna N159E (Motýlí mlhovina, vlevo) a N159W South (vpravo) ve Velkém Magellanově mračnu.

Vesmír

Hejno jespáků srostloprstých. V jeho středu panuje bezpečí a ptáci se mohou v klidu najíst. Vně stojící jedinci takový klid nemají.

Příroda

Hypersonický let bude extrémní, takže hypersonické letouny potřebují extrémně odolné materiály.

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907