Rozkročený autobus: Řešení dopravních zácp?

23.09.2013 - Jan Miklín

S inovativním řešením, jak vyzrát na věčně ucpané ulice měst zaplněné kolonami aut, přišli v Číně. Na pekingské výstavě Hi-Tech Expo představili koncept autobusu, rozkročeného nad silnicí a díky tomu nezávislému na provozu pod ním


Reklama

Co s dopravními zácpami, sužujícími provoz většiny velkých měst? To je problém, nad kterým bádají tisíce inženýrů, plánovačů i radních po celém světě. Více autobusů ucpe silnice ještě více, stavba podzemního metra je drahá. Čínská firma Shenzhen Hashi Future Parking Equipment přišla s návrhem „rozkročeného“ autobusu, který by mohl situaci levně vyřešit.

Jezdící tunel

Stroj vypadá jako dvoupatrový autobus nebo vagón, stojící na vysokých nohou. Horní patro slouží cestujícím, kteří mohou nastupovat ze speciálních zastávek umístěných v jeho výšce, nebo přímo ze země pomocí schodů – konkrétní řešení záleží na investorovi. Spodní patro je prázdné a funguje jako jakýsi jezdící tunel, kterým mohou projíždět auta (v navrženém konceptu se počítá s výškou do dvou metrů). Autobus je tak nezávislý na provozu pod ním a stojící kolony jednoduše předjede. Pokud se přiblíží auto vyšší, než by mohlo pod autobusem projet, detekují jej senzory a spustí alarm. Stejně tak by měly senzory automaticky rozeznávat chodce či další překážky.

Systém jízdy může být dvojí: o něco složitějším řešením je výstavba kolejí po stranách silnice, ve kterých se autobus pohybuje – to na druhou stranu uspoří odhadem 30 % energie. Jiným je namalování dvou pruhů na krajích cesty, které slouží k řízení automatickým pilotem. Autoři předpokládají, že příprava 40 km trasy zabere jen jeden rok, což je asi třetina doby potřebné k postavení stejně dlouhého metra.

Levně a ekologicky

Futuristický autobus by měl pomoci i s bojem proti znečištění ovzduší. Poháněn je totiž elektromotorem, a počítá se z možností alespoň částečného solárního pohonu. Jak říká jeho designér Youzhou Song, „stroj nahradí zhruba čtyřicet autobusů, což znamená úsporu více jak 800 tun pohonných hmot a dvou a půl tisíce tun emisí uhlíku.“

Představená verze je široká 6 m, vysoká 4,5 m a má kapacitu asi 300 pasažérů, navržen je i delší autobus. Systém by měl být uveden do provozu v Pekingu a zájem mají i další čínská města.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia/Ferrari Press Agency/internet

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti

Krásná císařovna Barbora

Historie

Saturn a jeho polární záře

Tři fotografie Saturnu pořízené pomocí spektrografu STIS na palubě Hubbleova teleskopu odhalují dynamickou povahu polárních září na planetě. Série představuje pohled na jižní polokouli tělesa v rozpětí pěti dnů. Polární záře na Saturnu mají podobu prstence zářících plynů v okolí pólů a vznikají při kolizi nabitých částic s magnetickým polem planety. Částice jsou urychlovány na vysoké energie a vnikají do horních vrstev atmosféry. Srážky s přítomnými plyny pak vedou k vyzáření energie ve viditelné části spektra a také v ultrafialovém a infračerveném oboru.

Vesmír

Kdysi aktivní vulkány se dnes mohou skrývat pod zemí

Věda

Ani náročný výšlap vám nezaručí, že si koncert vychutnáte – počasí se totiž může kdykoliv změnit.

Zajímavosti

Frostovi muži ukazují svoji kořist – německou přilbu – jednomu z pilotů whitleyů, který je přišel přivítat do přístavu.

 

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907