Žraloci bez sexu: Nepohlavní rozmnožování dokázáno

23.05.2013 - Zuzana Teličková

Výzkumy objasnily jednu ze záhad v životě žraloků. Ti jsou výjimečně schopní rozmnožovat se nepohlavně

<p>Karel Souček se rozhodl předvést pád v sudu z 55metrové budovy houstonského astrodómu do vodní nádrže. Utrpěl ale těžká zranění, jimž posléze podlehl.</p>

Mezinárodní vědecký tým z Královské univerzity v Belfastu, univerzity na Floridě a zoologické zahrady v Nebrasce doložil, že žraloci kladivouni se mohou rozmnožovat nepohlavním způsobem pomocí takzvané partenogeneze. Jde o první důkaz takového způsobu rozmnožování u žraloků, u nichž byl až doposud znám jen pohlavní způsob rozmnožování, při kterém vzniká embryo z DNA obou rodičů. Samička kladivouna, žijící v zajetí v zoologické zahradě v Nebrasce, přivedla na svět potomka, který nemá otcovskou DNA a jehož zplození nepředcházelo páření. Tato samička byla odchycena jako mládě a umístěna v akváriu, kde se po celou dobu (tři roky), nedostala do styku s žádným samcem. Vědci se nejprve domnívali, že byla buď oplodněná ještě ve volném moři a nějakým způsobem v sobě uchovala sperma, nebo že se spářila s jiným druhem žijícím v akváriu. Testy DNA však tyto teorie vyvrátily – ukázalo se totiž, že mládě má jen matčinu DNA. Další dvě samice žraloka žijící v akváriu také očekávají přírůstek.

Vedoucí týmu z floridské univerzity Dr. Mahmood Shivji říká: „Možná jsme objasnili velkou záhadu rozmnožování žraloků. Nyní jsme si jisti, že přinejmenším některé samičky dokážou při absenci samců přepnout z pohlavního rozmnožování na nepohlavní. Výsledek ale vede k redukci genetické rozmanitosti u potomků.“ Partenogeneze je u obratlovců velmi zřídkavým jevem, setkáme se s ní občas u ptáků, plazů a obojživelníků, u savců či žraloků však zatím nebyla pozorována. Během tohoto procesu je neoplodněné vajíčko, obsahující asi polovinu matčiny genetické výbavy, aktivováno malou geneticky téměř totožnou buňkou, aby se chovalo jako vajíčko oplodněné. Mládě tedy obdrží dvojnásobnou dávku genetických nevýhod a oproti matce má o polovinu méně genetické pestrosti. Partenogeneze u žraloků by tedy vedla k oslabení jejich populace.