Rudý veleobr Canis Majoris přistižen při hubnutí

27.11.2015 - Martin Reichman

Jedna z největších hvězd v Galaxii odhazuje v přípravě na explozi v podobě supernovy obří množství materiálu. Vědci nyní zjistili, jak toto hubnutí probíhá

Goliáš mezi hvězdami - VY Canis Majoris, je červený veleobr nacházející se v souhvězdí Velkého psa. Jedná se o největší známou hvězdu a také jednu z nejzářivějších. Svou hmotností převyšuje až 40× Slunce a je 300 000× zářivější.

Na rozdíl od Slunce se ale Canis Majoris nachází v závěrečné fázi svého vývoje – za jediný rok uvolní ze svého povrchu množství materiálu, které odpovídá hmotnosti 30 Zemí. Tento oblak je od hvězdy odtlačován, dokud neexploduje jako supernova.

Redukční dieta rudého veleobra

Až dosud zůstávalo záhadou, jakým způsobem je hmota v horních vrstvách atmosfér takto obrovských hvězd odfukována do okolního prostoru. Za nejpravděpodobnější příčinu byl vždy považován tlak záření (radiation pressure), tedy síla vyvolaná samotným zářením hvězdy. Tento tlak je ale natolik slabý, že je schopen odtlačovat jen částice s určitým rozměrem.

Prachové částice musí být dostatečně velké, aby je světlo mohlo odtlačovat od hvězdy. Pokud jsou částice příliš malé, světlo oblakem prochází, pokud jsou naopak příliš velké, jsou příliš těžké na to, aby je záření odtlačilo. Částice prachu pozorované u hvězdy VY Canis Majoris měří v průměru asi 0,5 mikrometrů a mají tedy právě takovou velikost, aby byly zářením hvězdy efektivně odtlačovány. Nejde přitom o žádné drobečky - takto velká zrna jsou zhruba 50× větší než prachové částice, které se běžně vyskytují v mezihvězdném prostoru.

Velikost prachových zrn je také rozhodující pokud jde o pravděpodobnost, zda přežijí záblesk elektromagnetického záření, který bude doprovázet nevyhnutelný zánik hvězdy VY Canis Majoris v podobě exploze supernovy. Tento prach následně obohatí okolní mezihvězdné médium, poslouží jako zdroj hmoty pro příští generace hvězd a umožní jim vytvořit nové planety.

K explozi Canis Majoris dojde z astronomického pohledu zanedlouho. Ve skutečnosti se však jedná o stovky tisíc let. Vzniklý úkaz bude při pozorování ze Země mimořádný, supernova bude jasná jako Měsíc v úplňku, nebude však představovat žádné riziko pro život.

eso.org