Ruská zásobovací loď ve vážných problémech: Vymkla se kontrole a rotuje

29.04.2015 - Martin Reichman

Ruská kosmická loď Progress, která včera odstartovala k ISS, se vymkla kontrole. Loď nekontrolovatelně rotuje a neodesílá data do řídícího centra

V rámci běžné zásobovací mise, odstartovala včera z kosmodromu Bajkonur, ruská zásobovací loď Progress M-27M (59). Krátce po oddělení posledního stupně nosné rakety ale ruské řídící středisko ztratilo nad lodí kontrolu. Z videa zveřejněného na NASA.tv je patrné, že loď nekontrolovatelně rotuje. Tři z pěti vysílacích antén údajně zůstaly zavřené. V důsledku toho do pozemního střediska nepřicházejí telemetrické údaje a další data o průběhu letu a výkonu hnacích agregátů.

Hrozící zánik? Nejspíš ano

Problém Progressu je vážný a nepodařilo se jej vyřešit ani během čtyř neplánovaných orbitů kolem Země. Řídící středisko v Kazachstánu již odložilo dokování lodě, původně naplánované na čtvrtek, na neurčito a snaží se Progress 59 dostat pod kontrolu.

Velení americké protivzdušné a kosmické obrany NORAD oznámilo, že ruská loď se pohybuje na takzvané "krátkodobé oběžné dráze". To podle amerických expertů znamená, že pokud nebude letová dráha Progressu upravena, nákladní loď pravděpodobně čeká zkáza.

Zásobovací loď nese k ISS náklad o celkové hmotnosti tří tun. Kromě paliva, potravin a náhradních dílů, má k Mezinárodní vesmírné stanici dopravit i řadu vědeckých experimentů a záložní zařízení pro výstup do otevřeného prostoru.

Kosmické lodě Progress doposud fungovaly velmi spolehlivě, od roku 2000 mají na svém kontě pouze jedno selhání - v srpnu 2011, se Progress 44 po necelých šesti minutách zřítil zpátky na zem.

Start Progressu 59 a záznam z paluby