V NASA pracují na dopravních nadzvukových letadlech, která by měla být mnohem tišší, než jejich předchůdci
V dohledné budoucnosti by se mohly do letecké dopravy vrátit dopravní nadzvuková letadla, která by přepravovala cestující rychleji než zvuk. S nadzvukovými letadly je ale jedna potíž, nejsou jen superrychlá, ale také superhlučná.
Hluk vydávaný nadzvukovými letadly závisí na jejich velikosti, rychlosti, a dalších věcech. Jakmile takové letadlo překročí rychlost zvuku, čili 1 225 kilometrů za hodinu, tak dochází k hlučnému hypersonickému třesku. Projevují se tím tlakové rázové vlny, které vznikají při pohybu nadzvukovou rychlostí. Americké úřady již v roce 1973 zakázaly lety nadzvukových letadel nad pevninou, právě kvůli jejich velké hlučnosti.
V NASA teď proto vyvíjejí nadzvuková letadla, který by byla méně hlučná a tudíž přijatelnější pro obyvatelstvo. Jejich design je přitom dost odlišný od toho, co známe od první generace nadzvukových dopravních letadel, jako byl třeba Concorde. Když nadzvuková letadla nového typu překonávají zvukovou bariéru, tak jejich tvar omezuje hluk, doprovázející jejich let. Podle odborníků NASA ale potrvá ještě přinejmenším 10 let, než budou nadzvuková letadla nové generace brázdit oblohu.
Live Science
PřírodaPro vysoký vzrůst liliovníku a podzimní zbarvení listů jej v Americe někdy nazývají žlutý topol (Yellow Poplar). (foto: Wikimedia Commons, AndyScott, CC BY-SA 4.0)