Rychle, ale také tiše: NASA vyvíjí méně hlučná nadzvuková letadla

08.12.2015 - Stanislav Mihulka

V NASA pracují na dopravních nadzvukových letadlech, která by měla být mnohem tišší, než jejich předchůdci


Reklama

V dohledné budoucnosti by se mohly do letecké dopravy vrátit dopravní nadzvuková letadla, která by přepravovala cestující rychleji než zvuk. S nadzvukovými letadly je ale jedna potíž, nejsou jen superrychlá, ale také superhlučná.

Hluk vydávaný nadzvukovými letadly závisí na jejich velikosti, rychlosti, a dalších věcech. Jakmile takové letadlo překročí rychlost zvuku, čili 1 225 kilometrů za hodinu, tak dochází k hlučnému hypersonickému třesku. Projevují se tím tlakové rázové vlny, které vznikají při pohybu nadzvukovou rychlostí. Americké úřady již v roce 1973 zakázaly  lety nadzvukových letadel nad pevninou, právě kvůli jejich velké hlučnosti.

V NASA teď proto vyvíjejí nadzvuková letadla, který by byla méně hlučná a tudíž přijatelnější pro obyvatelstvo. Jejich design je přitom dost odlišný od toho, co známe od první generace nadzvukových dopravních letadel, jako byl třeba Concorde. Když nadzvuková letadla nového typu překonávají zvukovou bariéru, tak jejich tvar omezuje hluk, doprovázející jejich let. Podle odborníků NASA ale potrvá ještě přinejmenším 10 let, než budou nadzvuková letadla nové generace brázdit oblohu.

 

  • Zdroj textu:

    Live Science

  • Zdroj fotografií: Live Science / NASA

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti

Jeden z ledových vulkánů na Velkých jezerech na nedávném snímku.

Věda
Historie

Síť optických a akustických detektorů by ročně mohla zachytit několik ultrarychlých meteoritů z explozí supernov.

Vesmír

Na letu kriticky ohrožených ibisů byla ověřena schopnost ptáků precizně využívat vzestupné proudy při letu ve formaci.

Příroda

Základna amerických sil nedaleko Mogadiša, odkud operovaly vrtulníky a speciální jednotky.

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907