Saturnův měsíc Mimas: trpaslík s pohnutou minulostí

17.09.2014 - Martin Reichman

Osvětlený srpek nejmenšího měsíce v naší sluneční soustavě odkrývá jeho pohnutou minulost. Mimas, jeden ze Saturnových měsíců, je pokryt impaktními krátery, z nichž tím největším je kráter Herschel. Průměr tohoto kráteru dosahuje 130 kilometrů, což je téměř třetina celého Mimasu.

Měsíc Mimas objevil v roce 1789 britský astronom William Herschel. Průměr měsíce je přibližně 396 kilometrů a okolo své mateřské planety oběhne jednou za necelý den. Mimas je astronomům znám především díky své relativně nízké hustotě, vědci proto předpokládají, že se skládá převážně z vodního ledu s malou příměsí hornin.

Průměrná teplota povrchu Mimasu je 73 kelvinů, což je přibližně -200 °C. Při tak nízké teplotě se led na povrchu měsíce stává velmi tvrdým a jeho tvar zůstává zachován po dlouhou dobu. Proto se impaktní krátery dochovaly od svého vzniku až dodnes.

• Zdroj fotografií: apod.nasa.gov