Sedm milionů let staré fosilie objasňují evoluci žirafího krku

26.11.2015 - Stanislav Mihulka

Třetihorní příbuzný žirafy Samotherium major měl krk asi tak na půl cesty mezi okapi a žirafou, pokud jde o jeho délku i tvar a uspořádání kostí

Vědci poprvé vykopali samotheria už před více než 100 lety. Až mnohem později se ukázalo, jak jsou významné pro pochopení evoluce dlouhého krku dnešních žiraf, i když nejde o jejich bezprostřední předky.

Badatelé nedávno proměřili kosti krků tří žiraf, tří okapi a čtyř samotherií. Dospěli k tomu, že samotheria měla krk o délce kolem jednoho metru, zatímco krk žiraf měří kolem dvou metrů a krk okapi něco přes půl metru.

Vše nasvědčuje tomu, že samotheria představují přechod mezi zvířaty jako jsou dnešní okapi a žirafami, jejichž krk je na poměry mezi savci doopravdy extrémní. Nejde přitom jenom o délku, ale i o tvar krku a uspořádání kostí, které jej tvoří.

LiveScience, Royal Society Open Science