Senzační objev: Obří kaňon pod grónským ledem

03.09.2013 - Michal Hron

Pod grónskými ledovci se nachází ohromný kaňon, o kterém jsme doteď neměli nejmenší tušení. Takový závěr přineslo vyhodnocení dat z leteckého snímání povrchu Země

<p>Grónský kaňon je dlouhý 750 kilometrů, což je v celosvětovém měřítku rekordní rozměr.</p>

Analyzovaná data byla sbírána po několik desetiletí v rámci aktivit NASA. Tým britských a německých vědců podrobil tato data podrobné analýze a vytvořil mapu povrchu ostrova, skrytého pod ledem. Ta znázorňuje i nečekaně objevený kaňon, nad nímž leží kilometr a půl silná vrstva ledu.

Nově objevený kaňon má charakteristiky říčního koryta a je dlouhý minimálně 750 kilometrů. To jej činí delším než proslulý Grand Canyon v americké Arizoně, který je dlouhý „pouhých“ 446 kilometrů. Nejvyšší výškový rozdíl mezi okrajem a dnem nově objeveného kaňonu dosahuje úctyhodných 800 metrů.

Velká část dat byla sbírána mezi lety 2009-2012 v rámci projektu NASA jménem IceBridge. Ten využíval metody dálkového průzkumu země přístroji, upevněnými na letadlech a snímajícími zemský povrch v různých vlnových délkách – od mikrovlnných vln po infračervené záření. Jedním z přístrojů byl radar využívající takovou frekvenci, díky níž byl schopný vidět skrz ledovou vrstvu. To umožnilo získat přesný obrázek o reliéfu pevniny, na které led leží.

Před tím, než bylo Grónsko pokryto ledem (zhruba před čtyřmi miliony let), protékal kaňonem významný říční systém. Vědci se domnívají, že nyní kaňon hraje důležitou roli pro transport tekuté vody, která se pohybuje pod ledovcem. Rozpuštěná voda využívá kaňonu k odtékání ze středu ledovce do oceánu. Rádi si myslíme, že planetu Zemi dokonale známe. Výzkumy jako tento nás mohou přesvědčit o opaku.

• Zdroj fotografií: Shutterstock, NASA