Šest let výzkumu sondy Kepler: Od úspěchu k úspěchu

14.05.2015 - Martin Reichman

Sonda Kepler oslavila 12. května šesté výročí svého fungování. Čím se může tento lovec exoplanet pochlubit?

Když 7. března 2009 odstartovala z floridské základny raketa Delta II, doufali pracovníci NASA, že nová sonda bude fungovat alespoň 3,5 roku. Podařilo se. Sonda Kepler je v provozu již téměř dvojnásobně dlouhou dobu.

Hledání Země 2.0

Sonda svůj faktický provoz zahájila 12. května 2009 a za šest let svého fungování má na svém kontě tisíce velkých objevů. Přestože její mise nebyla bezproblémová a v roce 2013 to vypadalo na její definitivní konec, podařilo se jí zmapovat více než 1 000 exoplanet. Osm z nich se nachází v tzv. obyvatelné zóně a zároveň mají velikost přibližně odpovídající naší Zemi.

Během prvních 4 let svého fungování sonda nepřetržitě monitorovala 150 tisíc hvězd a pátrala po tranzitujících exoplanetách. Její citlivé přístroje dokázaly na základě mikrozměn v jasu hvězd určit velikost tranzitující exoplanety, její přibližnou velikost i míru energie, kterou planeta získává ze své mateřské hvězdy. Převedeno na pozemské podmínky, Kepler z kilometrové vzdálenosti rozpoznal komára přelétajícího přes zářící reflektor, dokázal určit jeho velikost i míru světla dopadajícího na jeho tělo.

Kepler 2: Mise pokračuje

Po technických problémech, které do jisté míry omezily jeho možnosti, vědci navrhli změnu poslání úspěšné sondy a odstartovala mise Kepler 2. Během mise K2 sonda pátrá po velkých exoplanetách, hvězdokupách, mladých i velmi starých hvězdách, galaxiích a supernovách. Prozatím posledním velkým objevem sondy Kepler byla planeta je HIP 116454b, nacházející se v souhvězdí Ryb, přibližně 180 světelných let od Země. I po šesti letech svého provozu tak sonda Kepler dokazuje, jak je její mise úspěšná.

jpl.nasa.gov