Šetřílci a bohémové: Geny strýčka Skrblíka

12.06.2015 - redakce 100+1

Pokud se někdo ve vašem okolí chlubí, že umí šetřit díky své poctivě vypracované silné vůli a dobré výchově, věřte mu jen zčásti. Vědci se totiž domnívají, že o našich schopnostech v této oblasti rozhodují v prvé řadě geny

Podle Henrika Cronqvista a Stephana Siegela – autorů nedávno provedené studie dvojčat – sice může kapesné v přesně určené výši vašemu dítěti v budoucím životě prospět, poslední slovo však mají skutečně geny. Mezi dvacátým a pětadvacátým rokem ovlivňuje ještě polovinu našich peněžních návyků výchova, nicméně kolem pětačtyřiceti let převládne ve finančním rozhodování genetická výbava.

Konkrétně se jedná o geny spojené se sebekontrolou. Ten, komu je příroda nadělila v plné míře, se pak dokáže ovládat i v jiných oblastech, než je utrácení – například v jídle. Neznamená to však, že ostatní nemají šanci. Každý se samozřejmě může sebekontrole učit, nicméně někteří to zkrátka budou mít těžší.