Síla, která pohne i šesti autobusy: Superbrouk z jižní Evropy

14.11.2016 - Zuzana Teličková

Po měsících náročných testů a pokusů vědci konečně stanovili, který hmyz je nejsilnější ze všech. Na stupni vítězů stanul brouk, jenž nemá české vědecké pojmenování, ale jeho latinský název zní Onthophagus taurus

S býčí silou -<p>Onthophagus taurus dokáže utáhnout břemeno 1 140krát těžší než je sám</p>
S býčí silou -

Onthophagus taurus dokáže utáhnout břemeno 1 140krát těžší než je sám

Onthophagus taurus je brouk z čeledi vrubounovitých a rodu lejnožroutů. Žije ve střední a jižní Evropě, severní Africe a Malé Asii. Je dlouhý 5,5–11,5 milimetru a dokáže utáhnout břemeno 1 140krát těžší než je sám. V přepočtu na člověka by musel jedinec vážící 70 kg pohnout nákladem o hmotnosti 80 tun, tj. například šesti plnými dvoupatrovými autobusy.

Podle vedoucích výzkumu Roba Knella a Leigha Simmonse potřebují tito hmyzí atleti dbát na správnou výživu stejně jako sportovci ze světa lidí. I ti nejsilnější z nich totiž slábnou, když po dobu několika dní nemohou přijímat tu správnou potravu.

TIP: Mravenčí ubytovny aneb Soužití mravenců a "mravencomilných" rostlin

Svoji sílu uplatňují lejnožrouti zejména v boji o samičky, při kterém se do sebe zaklesnou rohy a snaží se jeden druhého vytlačit z tunelu vyhrabaného pod kuličkou trusu. Odměnou pro vítěze je pak páření, které probíhá v intimním prostředí podzemního doupěte.

Příroda 5/2010