Skryté kaňony Grónska: Tajícího ledu je více, než jsme mysleli

27.05.2014 - Jan Miklín

Kombinace několika metod odhalila, co se skrývá pod ledovcovým pokryvem Grónska. Kaňony, nyní vyplněné ledovci, jsou výrazně hlubší, než se dosud zdálo. Následky případného roztání tamních ledovců tak budou ještě horší

Předpokládaný příspěvek grónského ledu ke zvyšující se mořské hladině vlivem tání ledovců byl ve stávajících modelech relativně malý. Vědci totiž počítali s tím, že po odtání nižších partií ledovců se jejich základna dostane do vyšších výšek a tím pádem i nižších teplot, čímž se jejich tání zbrzdí či zastaví.

Hluboké a dlouhé kaňony

Údaje o tloušťce ledu vycházely z výzkumů provedených radarem. Potíž však způsoboval vlhký a rozlámaný led při jižním pobřeží, vnášející do výsledků příliš mnoho šumu. Když však vědci nově zkombinovali data z několika různých zdrojů, od radaru přes přímé měření tloušťky ledu po satelitní data a výpočty bilance ledovců, získali poněkud jiný obrázek.

„Jižní pobřeží ostrova je protkáno více jak stovkou kaňonů, vyplněných ledovci. Mnohé z nich zasahují na úrovni hladiny moře až stovku kilometrů do vnitrozemí,“ uvádí výsledky Mathieu Morlighem, vedoucí vědeckého týmu. „Kvůli tomu se dá předpokládat, že ledovce budou tát po delší dobu a hlavně dále do vnitrozemí,“ dodává. Podobné výsledky dostali vědci při analogickém výzkumu západního pobřeží Antarktidy. Sečteno a podtrženo: tání ledových čepic naší planety je pro lidstvo větší hrozbou.

Video: animace srovnávající topografii včetně a bez ledového příkrovu