Skvělý nález: „Duhový“ meteorit z Kostariky slibuje velmi zajímavý obsah

Moderní přístroje a metody by mohly v úlomcích meteoritu Aguas Zarcas objevit složité organické látky a možná i proteiny

26.08.2020 - Stanislav Mihulka

Loni v dubnu zasáhl Kostariku meteorit. Těsně před dopadem vybuchl v malé ohnivé kouli a jeho úlomky pak lidé nacházeli mezi vesnicemi La Palmera a Aguas Zarcas. Podobné věci se stávají docela často. Záhy ale vyšlo najevo, že úlomky tohoto meteoritu jsou velmi speciální. Již minulý rok se psalo o tom, že páchnou jako zelenina, což ukazuje na obsah organických látek.

Tento uvnitř duhově opaleskující meteorit je vlastně měkkým pozůstatkem mladé Sluneční soustavy. Řadí se k velmi vzácným uhlíkovým chondritům, které se zrodily z prachu v mračnech, z nich vznikala celá Sluneční soustava. V těchto meteoritech se mohou nacházet i poměrně složité organické látky a podle všeho to bude platit i pro meteorit z Aguas Zarcas.

Složité organické látky z vesmíru

Na tyto „organické“ kosmické balvany po dlouhé miliardy let působilo sluneční záření. To pohánělo chemické reakce, v nichž vznikaly stále složitější a složitější organické látky. Proto meteorit obsahuje složité organické molekuly, nejspíš i aminokyseliny, tedy základní stavební jednotky proteinů a možná i více komplexní molekuly, včetně samotných proteinů.

TIP: Netradiční meteorit připomíná hroudu hlíny a páchne jako zelenina

V roce 1969 dopadl u Murchinsonu v Austrálii podobný meteorit. Jeho výzkum tehdy velmi posunul naše představy o organických látkách v kosmickém prostoru i o vzniku života. Jak meteorit Murchinson, tak i Aguas Zarcas podle všeho obsahují prach z velmi dávných dob Mléčné dráhy, který se utvořil ještě před vznikem Sluneční soustavy.

Výzkum pozoruhodného kostarického meteoritu je teprve v počátcích. Vědci dnes ale mají k dispozici mnohem pokročilejší detekční zařízení a technologie, než jaké měli v roce 1969. Proto doufají, že by v úlomcích meteoritu Aguas Zarcas mohli objevit opravdu zajímavé věci.

Laurence Garvie/Center for Meteorite Studies/Arizona State University)