Slaná, ale tekoucí: NASA potvrdila kapalnou vodu na povrchu Marsu

29.09.2015 - Martin Reichman

Mars není suchou a nehostinnou planetou, jak jsme si mysleli. Sonda MRO odhalila stopy po tekoucí vodě na jeho povrchu

Existenci vody na Marsu, byť v pevném skupenství, se podařilo potvrdit již v roce 2008. Indicie o možném výskytu vody v kapalné skupenství se ve větší míře objevovaly až v posledních letech. Díky novým technikám a počítačovým programům pro analýzu map se nyní podařilo potvrdit, že se tekoucí voda na Marsu skutečně nachází. Podle NASA to dokazují snímky zobrazovacího spektrometru sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

TIP: Nová studie: Na Marsu tekla voda ještě před 200 tisíc lety!

„Jde o významný pokrok, který zřejmě potvrzuje, že na povrchu Marsu nyní teče voda v podobě solných potůčků,“ řekl člen vedení NASA John Grunsfeld. Tyto „solné potůčky“ jsou dlouhé i stovky metrů a široké asi pět metrů. Ukazují se a prodlužují v teplých obdobích, kdy teplota vystoupá nad  -23°C a mizí, jakmile teploty opět klesnou.

Jedovatá solanka

Slané potůčky jsou podle Lujendra Ojhy, z atlantského technologického institutu (Georgia Institute of Technology), složeny převážně z perchlorátů – tedy hydratovaných nerostných solí (chloristanu hořčíku a sodíku). Na Zemi se tyto látky v přirozené podobě nacházejí například v pouštích a používají se také jako raketové palivo nebo do pyrotechnických směsí. Některé hydratované soli zůstávají v kapalném stavu i při teplotách -70°C.

Vědci NASA se dále zaměří hlavně na to, zda na planetě existuje nějaká forma mikroskopického života, pro který je voda nezbytná. Také se budou současně snažit zjistit, co přesně je zdrojem tekoucí vody na povrchu Marsu.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL/University of Arizona