Sledujte s námi živě: Ostrý start kosmické lodi Orion

04.12.2014 - Martin Reichman

Po více než 3 letech se NASA vrací k tomu, co umí nejlépe. Na dnešní den je naplánován ostrý test nové kosmické lodi, událost budeme sledovat živě

Oživeno: Start se bohužel nezdařil. Závadu na palivovém ventilu se nepodařilo včas odstranit, proto se start Orionu odkládá na pátek 13:05 našeho času.

Tip: Sledujte online reportáž na Facebooku!

Orion představuje novou generaci kosmických lodí, která má v příštích letech psát novou kapitolu vesmírného průzkumu. V roce 2021 se vypraví na cestu k planetce, aby z ní odebrala vzorky, do roku 2030 je pak plánována největší mise v lidských dějinách – cesta lidské posádky na Mars.

Start mise

Dnešní bezpilotní start je naplánován na 13:05 hodin našeho času, kdy z Mysu Canaveral odstartuje v současné době nejvýkonnější nosná raketa Delta IV Heavy a vynese do vesmíru kosmickou loď Orion. Jakmile raketa bezpečně dosáhne oběžné dráhy Země (přibližně 6:20 minut po startu) odhodí první část své výbavy – záchranný systém pro přerušení startu (Launch abort system).

Během letu řídící středisko několikrát ztratí Orion z komunikačního dosahu, celou misi ale bude nepřetržitě zaznamenávat více než 1600 senzorů umístěných na kosmické lodi. Nejvýkonnější počítačové systémy Orionu dovolují zpracovávat až 480 milionů instrukcí za sekundu.

Průlet nebezpečným zářením

Trajektorie letu Orionu začne jedním obletem Země, poté přijde ke slovu druhá fáze, raketa provede nový zážeh a vystřelí Orion do vesmíru. V nejvzdálenějším bodě bude Orion od Země dělit přibližně 5 800 kilometrů, což je zhruba 14× více než vzdálenost ISS od Země.

V této fázi čeká Orion důležitá zkouška – průlet tzv. Van Allenovými radiačními pásy, ve kterých je zachycené korpuskulární záření (energetické ionty a elektrony). Tyto radiační pásy se rozprostírají od výšky zhruba 400 km nad zemským povrchem do vzdálenosti asi 50 000 km. Orion bude muset dvakrát projít vnitřním radiačním pásem ve výšce asi 3 000 km. Poprvé to bude cestou tam podruhé při návratu. Během průletu se bude zaznamenávat míra radiace a další důležité parametry.

Návrat na Zem

V následující fázi dojde k odpojení horní stupně rakety a Orion se vydá vstříc nejnebezpečnější části své mise – návratu na Zemi. Pomocí svých motorů nejdříve stabilizuje svou polohu, aby poté rychlostí přes 32 tisíc kilometrů za hodinu vstoupil do zemské atmosféry. Plášť Orionu při průchodu atmosférou bude muset odolat teplotě přes 2200 °C. V této části letu nebude k dispozici žádná komunikace mezi Orionem a řídícím centrem.

Přistání v Tichém oceánu

V atmosféře se rychlost Orionu zpomalí přibližně na 480 kilometrů za hodinu, což je ale stále obrovská rychlost. K bezpečnému přistání je Orion vybaven systémem brzdících padáků, které kapsli v několika fázích zpomalí.

Jako první se aktivují 3 malé padáky, které se ale od kapsle ihned odpojí. Následně se aktivují dva pomocné padáky, které sestup zpomalí na rychlost kolem 280 kilometrů za hodinu. Závěr bude patřit trojici hlavních padáků, s rozměrem fotbalového hřiště, které rychlostí kolem 30 kilometrů za hodinu posadí Orion do vod Tichého oceánu.

Ve chvíli, kdy pro Orion letový test končí, začíná mise inženýrů NASA. Ti musí vyzvednout kapsli a následně vyhodnotit všechna sesbíraná data. Jen tak bude možné, aby při příštím startu Orionu seděli v jeho útrobách astronauti.