Slunce stále překvapuje: Konec teorie o jedenáctiletých slunečních cyklech?

09.09.2014 - Martin Reichman

Vědci objevili nové indicie, podle kterých jsou jedenáctileté sluneční cykly jen průvodním znakem výrazně složitějších jevů

Aktivita Slunce stoupá a klesá v pravidelných zhruba jedenáctiletých intervalech. Polovinu cyklu aktivita narůstá, dalších zhruba pět a půl roku jeho aktivita klesá. Vrchol tohoto cyklu se nazývá sluneční maximum a v současné chvíli se nacházíme těsně za vrcholem tohoto cyklu (2008–2019). Kromě změn v aktivitě Slunce ale doprovází tento cyklus ještě jeden důležitý jev – obrácení magnetické polarity Slunce.

Tmavé a světlé skvrny

Jedním z hlavních indikátorů vrcholícího slunečního cyklu jsou tmavé sluneční skvrny, které jsou zaznamenávány již od 17. století. Jedná se o oblasti nižší teploty ve fotosféře Slunce – kolem 4 000 kelvinů (okolní fotosféra má asi 5 800 kelvinů), která se v bílém světle jeví černá.

Poměrně nedávno ale vědci objevili jiné skvrny – světlé. Podobně jako tmavé sluneční skvrny (sunpoints) i ty světlé (brightpoints) se vyznačují výrazným ultrafialovým a rentgenovým zářením a během cyklu se pohybují po Slunci směrem od pólů k rovníku. Na rozdíl od tmavých skvrn, mohou ale největší brightpoints dosahovat až průměru Jupiteru. Vědci tyto světlé skvrny přirovnávají k bójím, signalizujícím zvýšenou aktivitu v nitru Slunce.

Jako zrcadlo

Během několika let pozorování si vědci všimli, že se brightpoints při svém pohybu vyskytují nejvýše zhruba okolo 55 stupně sluneční šířky a objevují se v téměř dokonalé zrcadlové rovnováze. Podle jedné z teorií se sluneční materiál uvnitř Slunce pohybuje ve dvou zrcadlových smyčkách. Tyto smyčky nesoucí rozdílné magnetické náboje se při setkání v oblasti rovníku „vyruší“ a objeví se nová vlna (s opačným magnetickým nábojem) zhruba na úrovni 30 stupně. Celý tento cyklus podle vědců trvá v průměru 19 let.

Nová zjištění tak příliš nekorespondují s doposud uznávanou teorií o 11letých slunečních cyklech, vědci se domnívají, že 11leté cykly jsou spíše průvodním znakem mnohem delších a složitějších událostí. Na potvrzení, nebo vyvrácení tohoto tvrzení si ale budeme muset počkat přibližně do roku 2019, kdy začne nový sluneční cyklus.