Sluneční plachetnice: Družice a kosmické lodi poháněné slunečním větrem

03.04.2014 - Tomáš Přibyl

Jedním z pohonů kosmických sond, které se aktuálně testují, jsou energie slunečního větru, který by poháněl rozměrné plachty podobně jako vítr na zemi pohání plachetnice. Jde o pohon, který by byl úplně zadarmo

Slunce vyzařuje obrovské množství energie: jako jeho celkový vyzařovaný výkon se uvádí 3,73 × 1020 MW. Sluneční energii lze však přímo – tedy bez nutnosti převodu na jiné formy – měnit na energii kinetickou. Není to ale vůbec jednoduché, a na Zemi je to dokonce nemožné, protože další vlivy jako gravitace, atmosféra či teplotní výkyvy tuto možnost spolehlivě eliminují. Proto se musíme vydat někam, kde tyto vlivy působí jen zanedbatelně – do vesmíru.

Slunce tlačí

Už dlouho jsou rozpracovávány projekty kosmických objektů, které pro zrychlení nebo zpomalení využívají právě sluneční záření. Mnohdy se uvádí, že sluneční plachetnice „pohání“ sluneční vítr – nepřetržitý proud nabitých částic, který naše mateřská hvězda vyvrhuje do okolí. To ale není pravda – skutečný tlak vytváří samotné záření, jehož vliv je zhruba tisíckrát větší než vliv proudu částic. A pokud uvážíme, že tlak záření má hodnotu 4,43 × 10-6 Pa, je pochopitelné, že proud částic má opravdu zanedbatelný vliv.

Pokud je tedy působící síla velmi malá, potřebujeme co největší plochu, aby se vůbec projevila a mohla být využita. Jako jednoznačně nejvhodnější tvar se jeví plachta – a od ní už je jen krok ke slunečním plachetnicím. Nejdůležitějším parametrem takové plachty je přitom odrazivost, která má zásadní vliv na manévrovací schopnosti plachetnice a konečné působení slunečního záření.

Tip: Iontový pohon, efektivní motor na cesty do hlubin vesmíru

Kam se záření odráží

Existují tři základní typy odrazivosti: nulová, jedním směrem a všemi směry. V případě nulové odrazivosti je veškeré záření dokonale absorbováno. Tlak slunečního záření působí pouze ve směru jeho dopadu, z čehož vyplývá, že plachta nemá možnost manévrování – je pouze možné jejím natáčením regulovat sílu působícího záření. S trochou nadsázky by se dalo říct, že plachta s odrazivostí jedním směrem má podobu zrcadla, které veškeré záření dokonale odráží. To umožňuje, aby dopadající záření působilo nejen ve svém směru, ale i ve směrech jiných. Natáčením plachty tak může docházet i k složitému manévrování – a tudíž k navádění zařízení na nejrůznější dráhy. Plachta s odrazivostí všemi směry umožňuje totéž, nicméně má mnohem nižší účinnost, protože kvůli odrážení záření do všech směrů dochází k tříštění působící síly.

Kromě odrazivosti musíme brát v potaz také velikost plachty, která by měla být co největší – a zároveň hmotnost, pokud možno co nejnižší – což jsou celkem protichůdné požadavky. Jen pro představu: na plachtu o ploše 900 m2 (tedy čtvercového tvaru 30 × 30 m) působí u Země síla 3,95 mN! Hmotnost takové plachty by však neměla překročit 100 kg – přičemž do ní musíme započítat komunikační aparaturu, orientační systém, výztužné prvky, zdroj energie a nejlépe i nějaký náklad jako vědecké přístroje apod.

Pokusy každopádně prokázaly životaschopnost slunečních plachet a do budoucna se s nimi počítá na mise, kde nezáleží na čase: s jejich použitím by se třeba kolonizátorům Marsu mohly s několikaletým předstihem poslat zásoby nebo náhradní díly.

Plusy: není třeba palivo