Solární plachetnice se konečně chystají na svůj ostrý provoz ve vesmíru

17.07.2014 - Martin Reichman

Solární plachetnice patří mezi dávné sny vesmírných konstruktérů. Jedná se o kosmická plavidla, která jsou poháněna tlakem slunečního záření, bez použití tradičního paliva

Vývojem solárních plachetnic se v současnosti zabývá několik vědeckých středisek v Rusku nebo například v Japonsku. Největší úspěchy v této oblasti ale pocházejí ze soukromé, neziskové společnosti The Planetary Society (TPS) z Pasadeny, která nyní oznámila plánovaný ostrý start plachetnice s označením LightSail-B.

LightSail-B, jejíž start je plánován na duben 2016, na oběžnou dráhu Země vynese těžkotonážní raketa Falcon Heavy společnosti SpaceX. Plachetnice má ve složeném stavu podobu tří malých, vzájemně propojených krychlí. V jedné krychli se nachází centrální těleso s komunikační a řídící elektronikou, ve dvou zbývajících jsou umístěny čtyři trojúhelníkové díly plachty, vyrobené z pohliníkované plastické fólie – mylaru. Po rozvinutí bude mít plachetnice rozpětí 34 m2 a bude tak pozorovatelná i ze Země pouhým okem. Inženýři plánují, že by mise plachetnice LightSail-B mohla trvat až několik let.

Před ostrým startem LightSail-B je na rok 2015 naplánován ještě jeden zkušební start téměř totožné verze s označením LightSail-A, který by měl otestovat ovládání důležitých systémů v nižších vrstvách zemské atmosféry. Ty nejsou vzhledem ke své hustotě pro solární plachetnice příliš příznivé, mohou ale vědcům poskytnout důležité údaje o ovládání v extrémních podmínkách.

The Planetary Society