Sonda Dawn v přístupové fázi: Od Ceresu ji dělí 640 tisíc kilometrů

05.01.2015 - Martin Reichman

Sonda Dawn míří do závěrečné fáze své osmileté mise, za několik dnů se jako první lidská sonda přiblíží k trpasličí planetě Ceres

Sonda Dawn, blížící se k trpasličí planetě Ceres, již opět komunikuje s řídícím centrem na Zemi. Aktuální rychlost sondy, která nyní přešla do tzv. přístupové fáze, je 725 kilometrů za hodinu a od planetky Ceres ji dělí 640 tisíc kilometrů. Svého cíle by měla sonda dosáhnout 6. března 2015.

Dawn se stane první vesmírnou sondou, která prozkoumá dva takto významné objekty v rámci jedné mise - již před dvěma lety sonda mapovala povrch planetky Vesta, která se stejně jako Ceres nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Ceres a Vesta jsou zdaleka největšími objekty v tomto pásu, Ceres svou hmotností představuje asi 30 % hmotnosti všech malých těles ve vnitřní části Sluneční soustavy.

4,8 miliardy kilometrů za osm let

Sonda Dawn na svou misi odstartovala před více než sedmi lety - 27. září 2007. Pomocí svého iontového motoru se po oběžné trajektorii vydala směrem k Marsu, kde v únoru 2009 provedla gravitační manévr, který ji nasměroval k vstříc Vestě. Ke svému prvnímu cíli sonda dorazila 16. července 2011. Zkoumáním Vesty strávila Dawn celých 11 měsíců, aby se na počátku září 2012 vydala k druhému cíli – trpasličí planetě Ceres. Celková vzdálenost, kterou Dawn během své osmileté mise urazí, bude 4,8 miliardy kilometrů.

375 kilometrů nad povrchem Ceresu

Vstup na oběžnou dráhu Ceresu je plánován na 6. března 2015, přičemž snímky s vyšším rozlišením, než jaké aktuálně umožňuje Hubbleův vesmírný teleskop, bude sonda schopna poskytovat již od 26. ledna. Na oběžnou dráhu trpasličí planety Dawn vstoupí ve výšce 13 500 kilometrů, později ve spirále sestoupí na výšku 4 430 kilometrů, na níž stráví zhruba 22 dnů. Během této doby bude Dawn mapovat povrch Ceresu pomocí mapovacího spektrometru pro viditelnou a infračervenou oblast (VIMS).

TIP: Jak funguje iontový motor? Proč se využívá pro velké vzdálenosti?

Následovat bude další sestup až na výšku 1 480 kilometrů, kdy započne dvouměsíční fáze snímkování povrchu pomocí dvojice nezávislých FC kamer (Framing Camera) s ohniskovou vzdáleností 100 milimetrů. Výsledkem by měla být podrobná 3D mapa povrchu Ceresu.

Další sestup bude sondě trvat přibližně dva měsíce, během nichž by se měla dostat na úroveň 375 kilometrů od povrchu. V této fázi (zhruba v listopadu 2015) bude sonda tři měsíce analyzovat pomocí svých čidel chemické složení hornin a to až do hloubky jednoho metru. Na oběžné dráze Ceresu by měla sonda vydržet až do počátku roku 2016, kdy její mise oficiálně skončí.

NASA, Wikipedia