Sonda Galileo pořídila fantastické snímky Jupiterova měsíce Europa

17.07.2014 - Martin Reichman

Europa je místem, kde by se pod ledovou krustou mohl nacházet slaný oceán. A právě tato krusta byla předmětem zkoumání sondy Galileo

Efektní obrázky zvrásnělého povrchu Jupiterova měsíce Europa, pořídila sonda Galileo. Původní snímky byly zaznamenány z výšky 21 700 kilometrů, během let 1997 a 1998, nikdy ale nebyly zveřejněny v této podobě.

Snímky, byly vytvořeny překryvem z více fotografií a dodatečným obarvením, zobrazují nazelenalé ledové pláně a červená místa, kde se míchá led se solemi, hořčíkem a kyselinami síry. Přestože nám červené části mohou připomínat řeky, ve skutečnosti se jedná o pevný povrch, vzniklý pravděpodobnou tektonickou a vulkanickou činností pod povrchem měsíce.

Europa je místem, o němž se spekuluje jako o prostředí s podmínkami vhodnými pro život. Vědci předpokládají, že by vulkanickou činností ohřívaný oceán mohl hostit život ve formě bakterií a dalších jednoduchých organismů. Předpokládá se také, že obsahuje velké množství minerálů.

Obrovský oceán, který obsahuje až třikrát více vody, než všechny pozemské oceány dohromady, je ukrytý pod silnou vrstvou ledového příkrovu. Vědci předpokládají, že by tloušťka ledového pláště mohla mít až 100 kilometrů.