Sonda LRO se přiblížila k Měsíci jako nikdy v minulosti

25.05.2015 - Martin Reichman

Sonda LRO, mapující povrch Měsíce, se přiblížila k jeho povrchu. Cílem jejího výzkumu jsou oba póly Měsíce

Měsíc je vedle Země jediným vesmírným tělesem, na jehož povrch vstoupil člověk a je také nejpravděpodobnějším místem, kde by mohla vzniknout stálá lidská základna. Přesto toho o něm mnoho nevíme.

Změnit se to již 6 let snaží sonda Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), která mapuje povrch našeho souputníka. Nově k tomu bude mít ještě lepší podmínky. Na počátku května totiž sonda změnila svou trajektorii a přiblížila se jeho povrchu blíže, než kdy v minulosti. Nad povrchem Měsíce se bude LRO nyní pohybovat ve výšce pouhých 20 kilometrů. Jejím cílem jsou především oba póly Měsíce.

Úprava trajektorie přinese výrazné zlepšení podmínek hned šesti vědeckých přístrojů, především pak výškoměru LOLA (Laser Lunar Orbiter), který vytváří topografickou mapu povrchu Měsíce a teplotního detektoru Diviner Lunar Radiometer Experiment.

nasa.gov/lro