Sonda MAVEN objevila polární záři na Marsu: Je 100× silnější než pozemská

19.03.2015 - Martin Reichman

Nejen na Zemi je k vidění polární záře, sonda MAVEN ji nedávno detekovala i na Marsu. Od té pozemské se ale značně liší

Pouhý den po velkolepých polárních zářích, pozorovatelných v širokém pásu severní polokoule, přišli vědci z NASA s oznámením, že se jim podařilo zachytit polární záři na Marsu. Na rozdíl od pozemské polární záře ta marsovská není viditelná pouhým okem. Její světlo totiž spadá do ultrafialového spektra.

Ultrafialová záře nad Marsem

Marsovská polární záře není pro vědce úplnou novinkou, již v roce 2005 ji detekovala sonda Mars Express, pomocí svého ultrafialového spektrometru SPICAM. Nyní se totéž podařilo sondě MAVEN a jejímu ultrafialovému spektrometru IUVS. MAVEN ale odhalila i další zajímavosti o polární záři na Marsu.

Polární záře na Marsu vzniká podobně jako na Zemi interakcí marsovské atmosféry a slunečního větru. Zatímco pozemské polární záře vznikají obvykle ve výšce 80 až 300 kilometrů, v řídké atmosféře Marsu je to mnohem níže. Důvodem pronikání slunečního větru do nízkých úrovní marsovské atmosféry je především jeho velmi slabé magnetické pole. Vědci také odhadují, že energie nabitých částic vytvářejících marsovské polární záře je až 100× vyšší než na Zemi