Sonda MESSENGER u Merkuru pomáhá se studiem slunečních erupcí

17.07.2014 - Martin Reichman

K pochopení procesů, které stojí za erupcemi na Slunci, si již nevystačíme s běžným pozorováním a měřením ze Země. Nově se proto do tohoto výzkumu zapojila sonda MESSENGER

Země je od Slunce vzdálena 150 milionů kilometrů, což při rychlosti světla představuje zhruba osm minut cesty. Některé fotony, elektrony, protony, neutrony a gama záření vycházející ze Slunce ale neumíme zachytit vůbec, nebo jsou příliš ovlivněné průchodem přes nejrůznější magnetická pole. Do výzkumu proto nyní vědci z NASA zapojili sondu Messenger, která se nachází na oběžné dráze Merkuru.

Životnost některých částic, především neutronů, uvolňujících se při slunečních erupcích je velmi krátká. Jejich život trvá pouhých 15 minut a proměnlivá je také jejich rychlost. Velká část jich tak vůbec nedorazí k Zemi. Messenger je od Slunce vzdálen 28 milionů kilometrů a dokáže tak zachytit částice po několika minutách, při rychlosti světla trvá cesta od Slunce k sondě pouhou minutu a půl.

Vědci nyní porovnali údaje zaznamenané sondou, s daty zachycenými kosmickou observatoří STEREO a zjistili překvapivé údaje. Zaznamenané sluneční erupce doprovázel silný výboj nenabitých neutronů, které k oběžné dráze Merkuru dorazily mnohem dříve, než částice s elektrickým nábojem. Pozorování se navíc odehrálo na odvrácené straně Slunce, což by ze Země nebylo možné. Nové kombinované údaje tak přináší zajímavé odpovědi nejen na otázky vzniku slunečních erupcí, ale přináší také nové informace o chování uvolněných částic.