Sonda New Horizons dostane nové úkoly. Je v příliš dobré kondici

17.10.2014 - Martin Reichman

Pluto a jeho pět měsíců může být pro sondu New Horizons pouze mezizastávkou, NASA uvažuje nad zajímavým rozšířením její mise

Většina věcí, které víme o Plutu, by se vešla na jeden list papíru. Změnit by to měla sonda New Horizons, která je od 19. ledna 2006 na cestě k této trpasličí planetce. K ní by měla dorazit v polovině července 2015.

Primárním cílem sondy New Horizons je Pluto a jeho pět měsíců – Charon, Hydra, Nix, Kerberos a Styx, NASA by ale ráda sondu využila i pro průzkum dalších objektů Kuiperova pásu. Vědci zodpovědní za misi New Horizons tak nyní pomocí Hubbleova vesmírného teleskopu hledají další možné cíle pro průzkum.

Vesmírná archeologie

Zajímavých míst se v Kuiperově pásu nachází hned několik, ne všechny jsou však snadno dosažitelné. Trojice předběžně vybraných objektů ale vypadá velmi zajímavě. Jedná se o objekty dosahující jen 1 až 2% velikosti Pluta, i tak jsou ale 10× větší než je většina komet. Objekty jsou pro vědce zajímavé hned v několika ohledech. Jsou považovány za stavební kameny Pluta a vzhledem k tomu, že nejsou ohřívány Sluncem, mohou obsahovat vzorky staré až 4,5 miliardy let.

Osm let na cestě

Plánům NASA nahrává i fakt, že sonda má více paliva, než se původně čekalo. Plánovaná korekce směru, která proběhla letos v létě, totiž byla méně náročná a ušetřené palivo by tak mohla sonda využít po průletu kolem Pluta. Sonda se navíc jeví velmi spolehlivou, letní korekce směru byla první od roku 2010, a také rutinní kontrola všech vědeckých přístrojů, které jsou na její palubě, dopadla na výbornou.

Sonda New Horizons je od 29. srpna ve stavu spánku, z něj by se měla probudit 6. prosince, kdy se pomalu začne připravovat na historické setkání.