Sonda New Horizons má neprůstřelnou vestu: K čemu ji může potřebovat?

10.04.2015 - Martin Reichman

New Horizons - nejrychlejší vesmírná sonda všech dob se blíží k Plutu. Hrozí jí nějaké nebezpečí?

Sonda New Horizons letí neohroženě vstříc trpasličí planetce Pluto, ke které by měla dorazit již 14. července. Čím více se ale přibližuje svému cíli, tím vyšší je nebezpečí srážky s menšími meteority a dalším vesmírným smetím, které se v této oblasti vyskytuje. Měsíce Pluta jsou pod poměrně častou palbou menších ledových a kamenných objektů, vzhledem ke své nízké gravitaci, ale nejsou tyto měsíce schopné pozůstatky nárazů pohlcovat a trosky tak mohou křižovat dráhu přibližující se sondy.

Nejrychlejší sonda všech dob

Pro sondu New Horizons, která se vesmírem řítí rychlostí téměř 55 tisíc kilometrů za hodinu, by taková srážka mohla představovat katastrofu. Je proto vybavena neprůstřelnou vestou z tenké vrstvy kevlaru. Vesta ale chrání jen klíčové části sondy.

TIP: Jaké by to bylo žít na Plutu? Extrémní mráz, šero a vichry

V případě hrozící kolize sonda může upravit svůj kurz a vyhnout se tak hrozícímu nebezpečí, v krajním případě lze použít parabolu antény jako štít. Toto řešení by ale výrazně snížilo možnost shromažďování a odesílání dat a je proto považováno za naprosto krajní variantu.

Podle vedoucího vědeckého týmu sondy New Horizons, Alana Sterna, je pravděpodobnost srážky a ohrožení sondy New Horizons poměrně malé, sonda ale letí do vzdálených oblastí, o nichž toho mnoho nevíme. Musí být proto připravena na vše.

pluto.jhuapl.edu