Sonda New Horizons zná svůj příští cíl: Míří k planetce v Kuiperově pásu

31.08.2015 - Martin Reichman

Sonda New Horizons, která v polovině července provedla historický průlet kolem Pluta, dostane další úkol

Cesta sondy New Horizons k Plutu trvala 9 let. I přes tento dlouhý čas strávený ve vesmíru je sonda v příliš dobré kondici na to, aby byla její mise ukončena. Vědci se proto již dlouhou dobu snaží najít nový cíl, ke kterému by mohla zamířit.

TIP: Ahoj Pluto! Sonda New Horizons po 9 letech dorazila k trpasličí planetě

Zajímavých míst se v Kuiperově pásu nachází hned několik, ne všechny jsou však snadno dosažitelné. Nový cíl pro New Horizons nejdříve hledaly pozemní observatoře, vzhledem k obří vzdálenosti ale příliš úspěšné nebyly. Změna přišla až se zapojením Hubbleova vesmírného teleskopu. Ten vytipoval trojici vhodných objektů - všechny tři mají nízkou excentricitu (protáhlost) i sklon oběžné dráhy a jsou v dosahu sondy.

Stavební kameny Pluta

NASA následně výběr zúžila na dva finalisty – objekty s označením 2014 MU69 a 2014 PN70. Nyní vědci vybrali favorita, kterým je planetka s označením 2014 MU69. Objekt se nachází přibližně 1,6 miliardy kilometrů za oběžnou drahou Pluta a dosahuje asi 0,5% až 1% jeho velikosti. I tak je ale zhruba 10× větší a 1 000× hmotnější než kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko, kterou zkoumá Rosetta. Podle vědců může planetka 2014 MU69 představovat prastaré stavební kameny objektů, jakými je například Pluto. Vzhledem k tomu, že nejsou ohřívány Sluncem, mohou obsahovat vzorky staré až 4,5 miliardy let.

Kromě technických překážek ale musí New Horizons zdolat i překážky byrokratické. Rozpočet NASA totiž počítá s financováním provozu sondy jen do konce roku 2016, kdy sonda dokončí posílání dat z průletu kolem Pluta.

TIP: Kolik stojí velké mise? New Horizons stojí jako jeden den armády v Iráku

Sonda New Horizons provede na přelomu října a listopadu sérii manévrů, které ji nasměrují k novému cíli. Pokud se na provoz sondy najde dostatek financí, mohla by svého cíle dosáhnout v lednu 2019. Půjde tak o zdaleka nejvzdálenější svět, jaký kdy pozemská sonda navštívila.

• Zdroj fotografií: NASA, JHUAPL, SwRI, Alex Parker