Sonda SDO pořídila ohromující záběry extrémní sluneční erupce

04.10.2014 - Martin Reichman

Na začátku týdne sonda SDO zachytila obří mračno materiálu, plujícího nad povrchem Slunce. O tři dny později se objevila první extrémní erupce

Kroutící se, téměř dva miliony kilometrů dlouhé mračno sluneční hmoty, vznášející se nad povrchem Slunce, zachytila poslední zářijový den sonda SDO (Solar Dynamics Observatory). Vlákno, které by svou délkou 100× obtočilo zeměkouli, bylo nad povrchem Slunce pozorovatelné několik dnů.

Mračno, které vykazuje známky extrémního magnetického potenciálu, pravděpodobně souvisí i s novou silnou erupcí, kterou SDO zaznamenala tento čtvrtek. Efektní vzplanutí koronální hmoty následované výronem žhavé plazmy vědci klasifikují jako erupci třídy M7,3 – tedy velmi silnou. Erupce ale na rozdíl od těch, které se odehráli na konci srpna, nesměřovala k Zemi, takže nebudou mít žádný vliv na dění na naší planetě.