Sondě Messenger zbývají poslední dny: Ve čtvrtek dopadne na povrch Merkuru

27.04.2015 - Martin Reichman

Mise sondy Messenger dospěla ke svému konci. Po 4 letech strávených na oběžné dráze Merkuru, se ve čtvrtek 30. dubna roztříští o jeho povrch

Sonda Messenger byla vypuštěna v srpnu 2004, po složité trajektorii se dvěma průlety kolem Venuše a třemi kolem Merkuru byla 18. března 2011 úspěšně navedena na oběžnou dráhu Merkuru. Její mise na oběžné dráze nejvnitřnější planety naší Soustavy tak trvá již více než 4 roky. Původně byla přitom plánována na pouhý rok. Ve čtvrtek svou cestu ukončí – nemá totiž již žádné palivo.

Dopad na povrch Merkuru nebude ze Země viditelný, odehraje se na odvrácené straně planety. Rozhodně se ale neobejde bez následků – třímetrovou sondu čeká náraz v rychlosti přes 14 tisíc kilometrů v hodině a vědci předpokládají, že do povrchu Merkuru vyhloubí přibližně 16metrový kráter.

Ani po své smrti ale vědecký přínos sondy neskončí. Místo dopadu se chystá prozkoumat evropsko-japonská sonda BepiColombo, která by měla odstartovat v roce 2017 a Merkuru by měla dosáhnout v průběhu roku 2024.

• Zdroj fotografií: NASA, JHU APL, Carnegie Institution of Washington