Sondu MOM dnes čeká zásadní manévr: Vstoupí na oběžnou dráhu Marsu

24.09.2014 - Martin Reichman

Aktualizováno: Podobně jako MAVEN i indická sonda MOM zvládla svůj vstup na oběžnou dráhu Marsu a Indie se tak stala 4 členem elitního klubu průzkumníků Marsu

Vstup na eliptickou oběžnou dráhu Marsu zvládla MOM bez nejmenších problémů přesně podle plánu. Rudou planetu nyní obkrouží jednou za 77 hodin.

Proces zachycení sondy na oběžné dráze Marsu byl velmi obdobný jako před dvěma dny v případě americké sondy MAVEN, přesto se ale v několika ohledech lišil.

MOM (Mars Orbiter Mission) si v předchozích dnech otestovala funkčnost svých motorů a podle zpráv z Indické kosmické agentury (ISRO) je vše v nejlepším pořádku. Sonda čtyřsekundovým zažehnutím svých motorů také snížila svou rychlost na 2,18 metrů za sekundu. Finální zážeh je naplánován na 24. září přesně ve 0:17 našeho času a celý brzdící proces by měl trvat přibližně 24 minut. Část tohoto manévru ale MOM stráví v komunikačním stínu, sonda se bude nacházet na odvrácené straně Marsu, takže řídící centrum se bude muset spolehnout na plně automatický režim.

MOM na své palubě nese šestici vědeckých přístrojů, fonometr pro detekci vodíku a oxidy deuteria, senzor pro detekci metanu, hmotnostní analyzátor, infračervený spektrometr a fotoaparát s vysokým rozlišením. Na oběžné dráze rudé planety by měla studovat především atmosféru a sledovat stopy metanu; ten by mohl být biologického původu, tedy pokud na Marsu někdy existoval život.

V případě, že vše půjde podle plánu a MOM se podaří vstoupit na oběžné dráze rudé planety, připojí se Indie do elitního klubu průzkumníků Marsu, jejímiž členy jsou nyní Rusko, USA a ESA.

isro.org