Součástí balíčků pro přežití kosmonautů je osobní zbraň i rybářské potřeby

09.02.2015 - Martin Reichman

Pro případ přistání v odlehlých koutech světa jsou ruští kosmonauti vybaveni zajímavým balíčkem pro přežití

Součástí balíčku každého ruského kosmonauta je i osobní zbraň a ne lecjaká - kombinovaná brokovnice TP-82 měla například ochránit kosmonauty před predátory včetně medvědů.

Zbraň tedy primárně není určena pro vesmírné použití, ale pro případ přistání v odlehlých oblastech širé Rusi. Brokovnice TP-82 měla pod dvouhlavní ještě hlaveň třetí, která sloužila k vystřelení signalizačních nábojů. Kromě toho se dala po rozložení použít i jako mačeta nebo improvizovaná lopatka. Od roku 2007 se tato zvláštní zbraň přestala využívat, a to z dosti kuriózního důvodu. Vyrobené náboje přestaly být použitelné.

Přestože aktualizovaný ruský balíček pro přežití obsahuje náhradu zastaralé pistole (nejčastěji se uvádí, že je jeho součástí pistole Makarov PM, nebo MP-443), podle svědectví kosmonautů bývá před samotnou misí zbraň z balíčku vyřazována.

Zbraně ve vesmíru

Používání zbraní ve vesmíru se věnuje Kosmická smlouva z roku 1967, kterou ratifikovalo 101 států světa. V ní se ale hovoří o zákazu umisťovat na oběžnou dráhu Země, Měsíc nebo na jiná nebeská tělesa jaderné zbraně a jiné zbraně hromadného ničení. Ve vesmíru také podle této smlouvy nesmí být vybudována žádná vojenská základna a nesmí se zde testovat zbraně. Osobní zbraně tato smlouva nijak explicitně nezmiňuje a ani umístění jiných zbraní není ve vesmíru nijak omezeno.

Univerzální balíček pro přežití

Balíček pro přežití ruských kosmonautů kromě osobní zbraně a střeliva obsahuje také kompas, zápalky v nepromokavém obalu, křesadlo, mačetu, zavírací nůž, rybářské vlasce a háčky, svítilnu s náhradní baterií, rádio a anténu, teplé rukavice a lékárničku. V některých verzích je v balíčku i signalizační píšťalka, světlice, potřeby pro šití, a 2litrová nádoba na vodu. Balíček má sloužit třem kosmonautům nejméně po dobu 72 hodin.

Wikipedia, RuSpace