Sovětská jistota: Kosmická loď Sojuz

22.12.2013 - Tomáš Přibyl

Sovětský svaz vyvinul loď Sojuz v rámci svého lunárního programu: mělo jít o prostředek, v němž by kosmonauti létali na Měsíc a zpět. Dnes jde o klíčový dopravní prostředek k mezinárodní vesmírné stanici

Kvůli selhání hlavního článku celé sovětské měsíční architektury, superrakety N-1, se sovětský sen o lunárních výpravách rozplynul. Robustní loď Sojuz s rozsáhlými manévrovacími schopnostmi však na smetišti dějin nakonec neskončila – našla uplatnění v oblasti dopravy posádek na vesmírné stanice. A co víc, postupem času se propracovala k úžasné spolehlivosti.

Její zavádění do provozu sice poznamenaly dvě smrtelné nehody (Sojuz 1 a 11), ale těmi si loď svůj příděl smůly vybrala na desítky let dopředu. Od té doby se v ní všichni kosmonauti bezpečně vrátili zpět na Zemi a o kosmickém stroji hovoří jen v superlativech. „Sojuz je jako Volkswagen brouk. Je spolehlivý, robustní a létá dobře za každého počasí,“ nechal se slyšet například německý kosmonaut Ulf Merbold.

Sojuz má za sebou 120 startů, ročně vzlétá čtyřikrát a je jedinou pilotovanou lodí, která dnes obsluhuje Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). V žádném případě ale nejde o nějakou „předpotopní“ techniku, jak by se z jeho bohaté historie mohlo zdát: má za sebou celou řadu modernizací a v podstatě při každé misi se na něm testuje něco nového. V Rusku se čas od času objeví plány na vývoj a výrobu zcela nové kosmické lodi, ale Sojuz všechny tyto projekty zatím vždy porazil. Je tak téměř jisté, že v roce 2017 oslaví v aktivní službě padesáté narozeniny.