Spektrograf MUSE odhalil zajímavý příběh galaktické kolize

18.11.2014 - Redakce Tajemství vesmíru

První velký spektrograf MUSE poskytl astronomům dosud nejlepší pohled na působivou kosmickou kolizi

Pozorování pomocí spektrografu MUSE poprvé umožnilo odhalit pohyb plynu, který byl doslova vyrván z galaxie ESO 137-001, při jejím vysokorychlostním průletu mohutnou kupou galaxií. Výsledky jsou klíčové pro vyřešení letité záhady – proč v kupách galaxií ustávají procesy vzniku nových hvězd.

Náporové odfukování

Galaxie ESO 137-001 přichází o plyn při procesu, který je označován jako "ram-pressure stripping" (což by se dalo přeložit jako „náporové odfukování“). K tomuto jevu dochází obecně při vysokorychlostním pohybu objektu kapalným nebo plynným prostředím. Jeho princip lze přiblížit například pomocí vlající srsti psa, který vystrčí hlavu z otevřeného okna jedoucího automobilu. V případě galaxií je však plyn součástí velmi mohutného řídkého oblaku, který obaluje celou kupu galaxií, do které ESO 137-001 vlétá rychlostí několik milionů kilometrů za hodinu.

Přeměna galaxie

Tímto způsobem galaxie ztrácí značné množství materiálu potřebného pro vznik příštích generací mladých hvězd. ESO 137-001 je zhruba v polovině přeměny z „modré“ – na plyn bohaté galaxie na galaxii „červenou“ – ochuzenou o plyn. Vědci se domnívají, že pozorovaný proces pomůže vysvětlit letitou astrofyzikální záhadu.

Pozorování ukazují, že vnější oblasti galaxie ESO 137-001 jsou již kompletně bez plynu. To je důsledek střetu s plynem kupy ohřátým na miliony stupňů, který vytlačuje chladnější plyn z nitra galaxie při jejím pohybu směrem do centra kupy. Efekt se nejprve projevuje ve spirálních ramenech, kde jsou hvězdy a další hmota více rozptýleny než v centru galaxie a jejich gravitace tedy jen relativně slabě drží okolní plyn. V centru galaxie je však gravitační působení natolik silné, že udrží plyn déle.

Nakonec však veškerý plyn bude odfouknut a vytvoří jasné pruhy táhnoucí se za galaxií ESO 137-001, které jsou neklamnou známkou tohoto procesu. Odcizený chladný plyn galaxie se smíchá s horkým plynem kupy a vytvoří mohutný ohon táhnoucí se do vzdálenosti přes 200 tisíc světelných let.

eso.org