Spirální galaxie M81 z Velké medvědice

18.04.2013 - Petr Broža

<p>Voda na nerovné vozovce bohužel cáká ven a sedátko je poněkud kluzké. Řidič má tudíž problém zejména v zatáčkách</p>

Spirální galaxie M81, jedna z nejjasnějších galaxií na obloze, je podobná naší Galaxii. Leží 11,8 milionů světelných let daleko a najdete ji v souhvězdí Velké medvědice. Tato fotografie odhaluje detaily jejího jasného žlutého jádra a současně ukazuje tmavší oblasti namodralých spirálních ramen a prachových oblastí v okolí. Tyto prachové částice následují tzv. Arpův oblouk, o němž bylo dříve předpokládáno, že vzniká gravitační interakcí s blízkou galaxií M82, která z M81 „vytahuje“ galaktickou hmotu. Později ale bylo zjištěno, že tento prachový oblouk leží jen kousek od naší Galaxie, sotva několik stovek světelných let nad jejím diskem.